Krockvänligt studentarbete

En energiupptagande rattstång har utvecklats av studenter från Luleå Tekniska Universitet och Chalmers i Göteborg. Volvo tänker ta patent på innovationen. Arbetet har gjorts under universitets Siriuskurs.

LULEÅ2005-05-21 06:30
? Jag hoppas kunna få jobb på Volvo, säger Lars Persson, en av studenterna. <BR>På den årliga Siriusdagen presenterar studenterna sina produktutvecklingar. Här visas vad studenter och företag kan åstadkomma vid samverkan.<BR>Sirius är en avslutningskurs i kreativ produktutveckling för civilingenjörer i Luleå som valt konstruktionsinriktning.<BR>Sex projekt presenterades:<BR> En så kallad Turbine Exhaust Case som tagits fram tillsammans med Volvo Aero. Den är tänkt att vara komponent i nästa generations jetmotorer.<BR> Ett grundsystem för lekplatser som gör det möjligt att förändra lekplatsen till storlek och utseende.<BR> Bilen Formula SAE där studenterna i en internationell tävling mellan olika universitet konstruerar, bygger och tävlar med Formulabilar.<BR> En hydraulpump, utvecklad tillsammans med Hägglunds Drives AB.<BR> Tillsammans med Alstom Power Service har en grupp studenter utvecklat en metod att balansera rotorer i kraftverksgeneratorer utan att sända iväg dessa till en balanseringsanläggning. Driftstoppet minskas därmed avsevärt.<BR> Och till sist alltså: Den energiupptagande rattstången. Eller styrkolonn, som det heter på fackspråket.<BR>Lite hemligt<BR>&nbsp;? Den här delen kan vi inte prata så mycket om eftersom det är den vi kanske ska söka patent på, förklarar Lars Persson och pekar på en detalj i deras konstruktion. De flesta delarna har vi tillverkat själva.<BR>Vid en krock förflyttar sig rattstången 200 millimeter framåt och tar därmed upp energi.<BR>En massa saker händer under millisekunder vid en krock. Först vidtar bältessträckaren sin åtgärd. Därefter blåses airbagen upp och efter det flyttar sig rattstången framåt och tar upp ytterligare energi från airbag och förare, enligt studenternas innovation.<BR>Den energiupptagande rattstången är tänkt att ytterligare förbättra krocksäkerheten.<BR>Skjutbar ratt<BR>Tio studenter från Luleå och fyra från Chalmers har tillsammans med Volvo arbetat fram konstruktionen. I arbetet ingick också att ta fram en metod att underlätta i- och urstigning i bilen genom att rattstången kan skjutas framåt.<BR>&nbsp;? Tjäna pengar? Om Volvo söker patent räknas vi som Volvoanställda och kan få en liten summa, berättar Ljusdalshemmahörande Lars Persson.<BR>Han hoppas att få jobb på Volvo.<BR>&nbsp;? Det vore kul. Men det är en tight bransch.<BR><BR>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om