På måndag ska kommunfullmäktige godkänna ett koncessionsavtal mellan bussbolaget LLT och dess ägare Luleå kommun.
Ett avtal som löper i fem år men som från årsskiftet övertas av den nya kollektivtrafikmyndighet som då övertar ansvaret för all kollektivtrafik i länet.
- Luleå gör detta i hemlighet endast för att undvika en upphandling av kollektivtrafiken i Luleå. Jag förstår varför men Luleå har valt fel väg. Men risken är ju att man skjuter sig i foten, det är ett fusk med reglerna och lär knappast godkännas av EU om någon överklagar, säger Sundström.
Annan väg
Luleå vill skydda sitt bussbolag, det inser Sundström.
Han påpekar dock att alla kommuner utom Boden valt en annan väg, detta i enighet med landstinget.
- Luleå skulle ha överlåtit sina aktier i LLT till den nya kollektivtrafiken och samordnat bolaget med övrig trafik. Nu får myndigheten i stället ett avtal för LLT, ett avtal som alla kommuner ska vara med och bekosta men som de varken tillfrågats om eller fått vara med och påverka, säger Sundström.
Ideologisk fråga
Han betonar att det inte i första hand är en ideologisk fråga, i Luleå är politikerna överens över partigränserna om att säga nej till den lösning som övriga länet vill ha. En lösning där landstinget hade ansvarat för den nya myndigheten.
- Nu ska 15 parter försöka komma överens om kostnader och samordning av trafiken, säger Jens Sundström och tillägger:
- Luleå kommun värnar bara den lilla del av Luleå som LLT trafikerar. Varför ska jag och många andra Luleåbor tvingas lösa flera olika biljetter för att åka från Antnäs till Sunderbyn? säger han.
Irritation i länet
Sundström menar att det finns en stor irritation i övriga länet över Luleås och Bodens agerande.
- De små kommunerna har börjat inse vem som egentligen bekostar kollektivtrafiken, säger han.
Kommunalrådet Yvonne Stålnacke (S) sticker inte under stol med att avtalet som ska godkännas på måndagen tillkom för att skydda LLT.
Tappa kontrollen
- Det är ingen hemlighet. Vi är annars oroliga för att tappa kontrollen över bolaget. Nu har vi i alla fall ett avtal som gäller i fem år plus förlängning två plus två år, säger hon.
Stålnacke menar att en samordning av trafiken ändå kan ske inom den nya myndigheten.
- Luleå är unikt i länet när det gäller kollektivtrafik, det finns ingen annan kommun som har så omfattande busstrafik. Vi tycker inte den nya lagen är anpassad efter de förhållandena, säger Yvonne Stålnacke.