Kristiina Starck ser nyttan av nätverk

Innovatören Kristiina Starck finner många goda skäl att vara med i nätverk. Hon tycker att kvinnor borde oftare söka sig till nätverk för att få draghjälp till fler affärer - Vi pratar gärna om barn och recept med andra, men i affärer vill vi klara allt själv, säger hon.

l Kristiina Starck.

l Kristiina Starck.

Foto: Eija Dunder

LULEÅ2008-04-14 06:00
Kristiina Stark har två företag. I det ena, Likolo, tar hon fram innovationer och just nu pågår arbetet med att få ut en shoppingvagn ut på marknaden. Det andra "benet" är Starck marknadskonsult, där hon säljer marknadsföringstjänster och kunskap i ämnet.Hon är med i olika nätverk, varav Magma är ett.- Genom Innovation Norrbotten och Almi får jag de kontakter jag behöver på innovationssidan. Men genom Magma får jag andra typer av kontakter som är lika viktiga för mig personligen som för mina företag, säger Kristiina Starck.Kort beskrivet är Magma ett kvinnligt nätverk med fyra intresseområden - företagande, kultur, integration och jämställdhet. Intresseområden som står henne nära.Fler affärer
Hon kan också peka på flera konkreta affärer som hon gjort tack vare deltagandet i nätverk.- Dessutom är det bra att ha människor som man har förtroende för att rådfråga. Vi kvinnor är så bra på att hjälpa varandra och prata om barn och recept, men äffärer, då händer något konstigt. Då ska vi kunna allt själv, säger Kristiina Starck.Lättare ingång
Hon tycker att speciellt när man ska starta företag ska man verkligen prioritera att vara med i nätverk. Både för att få en lättare ingång till affärer och kunder, men just för råd och dåd.- Dessutom känns det bra när man själv kan bidra med sina kunskaper.Kristiina Starck är också en av de som driver sina företag i Aurorum Business Incubator, en sorts nätverk för tillväxtföretag i Luleå.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om