Krismöte på Handelskammaren

Transportproblemen får nu Handelskammaren att sammankalla ett krismöte med flera av länets företag.

KRISMÖTE. I fredags bestämde sig Handelskammaren med Andreas Lind i spetsen för att anordna ett möte där transportfrågan kommer att stå i fokus.

KRISMÖTE. I fredags bestämde sig Handelskammaren med Andreas Lind i spetsen för att anordna ett möte där transportfrågan kommer att stå i fokus.

Foto: Carolina Makkula

Luleå2011-12-05 06:00

Norrbottens-Kuriren har i flera artiklar belyst effekterna av Cargonets nedläggning av tågverksamheten i Sverige.

Andreas Lind, ordförande på Handelskammaren i Norrbotten, berättar att det inte är förrän nu som näringslivet börja inse vidden av konsekvensen.

- Vi har ju jobbat med detta sedan det blev känt att Cargonet lägger ner verksamheten men det är som att företagen inte har förstått att det drabbar dem. Många har sagt att det är lugnt för vi använder det och det bolaget när vi skickar vårat gods, säger Andreas Lind.

Allvarligt problem
Men nu låter det annorlunda.

- Framför allt är tillverkande företag oroade över utvecklingen och hur de ska få ut sina varor. När till och med de som kör lastbil säger att det blir ett problem så inser många att det här är ett allvarligt problem.

Andreas Lind berättar att han väntat på att någon ska reagera med krafttag men när det inte hände kände Handelskammaren sig tvingade att göra någonting. I fredags bestämde de sig därför för att anordna ett möte där transportfrågan kommer stå i fokus.

- Vi har fått jättebra respons från både näringslivet, distributörer och den offentliga sektorn. Mötet kommer börja med en bakgrundbeskrivning av problemet och sedan fortsätta med hur företagen och deras experter ser på det. Målsättningen är att vi ska komma fram till förslag på hur vi snabbt kan börja frakta varorna och även titta på alternativa transportmetoder och hur driften fungerar i dag.

Norska godstransportören Cargonet har beslutat att lägga ner all tågverksamhet i Sverige från och med den 10 december i år.

Flera operatörer, bland annat Green Cargo har anmält intresse att ta över driften men enligt fraktbolagen erbjuder de en kostnad som företagen inte är beredda att betala.

Fraktbolagen planerar i stället att använda vägen för att transportera godset som Cargonet tidigare har handhaft.

För att klara av volymen som Cargonet hanterat skulle det krävas ungefär 300 lastbilar. Men inte ens branschen tycker det är en bra lösning, särskilt inte då det redan nu råder brist på yrkeschaufförer.

Tågoperatörerna vädjar nu till regeringen att de ska bromsa höjningen av banavgifterna men infrastrukturministern vill först avvakta en utredning som ska presenteras i april.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!