Kräver skärpning
Långa handläggningstider och nonchalant bemötande. Så upplever många norrbottningar kontakten med Försäkringskassan. - Jag har väntat på en utbetalning sedan april, säger Helena Åsén från Luleå.
SKARP KRITIK. Rutinerna på Försäkringskassan i Norrbotten är under all kritik, anser många norrbottningar. Helena Åsén från Luleå är en av dem.
Foto: Josefin Wiklund
- Det här är ett permanent problem, menar han. De skyller på att det är semestertider, men det är likadant året om. - Att få ersättning för vab-dagar kan ta flera månader. - Det är helt oacceptabelt anser jag. Kritiken som Kuriren tagit del av gäller inte bara långa handläggningstider. Att få personlig hjälp på Försäkringskassan tycks vara en omöjlighet. Helena Åsén från Luleå har väntat på ersättning sedan april månad. I hennes fall handlar det inte så mycket om pengarna - som om bemötandet. - Jag har sökt min handläggare flera gånger, men nu har jag gett upp. Det är oerhört nonchalant av dem att inte bemöta mina frågor, säger hon. Sex veckor efter ansökan om vab-ersättning kontaktade Helena Åsén sitt lokala kontor. På kundtjänst lovade de att förmedla hennes frågor vidare till en handläggare. Ingenting hände.Ingen respons
Efter ytterligare några veckor skrev en upprörd Åsén ett långt klagobrev till kassan via internet. Hon har ännu inte fått någon respons från Försäkringskassan. Ingen utbetalning har heller gjorts. - Det är så frustrerande att inte få svar på varför det dröjer, säger Helena Åsén. - Jag klarar mig utan pengarna för det rör sig inte om några stora belopp. För mig är det mest en principfråga. - Men tänk på alla dem som väntar på pengar och som inte kan betala sina räkningar. - Jag blir så upprörd över hur Försäkringskassan behandlar folk.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!