Allting tyder på att sista godståget lämnar kombiterminalen i Gammelstad på lördag.
Fraktbolagen och olika tågoperatörer har under veckan jobbat för att försöka lösa situationen men utan framgång.
Under onsdagen träffades 25 representanter från industrin och näringslivet och Norrbottens kommuner på Handelskammaren i Norrbotten för att diskutera problemet.
- I sådana här frågor finns det alltid en risk för falsk ryktesspridning och överdrifter. Därför var det här ett mycket bra möte och det som framför allt var skönt att se var att vi har en industri som står enad om att det här är ett jätteproblem och är beredd att agera, säger Andreas Lind, vd på Handelskammaren i Norrbotten.
Eniga
Direkt efter krismötet började Andreas Lind att formulera ett brev adresserat till näringsdepartementet. I brevet belyser företagen än en gång oron över utvecklingen och problemen som uppstår om de inte har möjlighet att transportera varorna med tåg. De begär också att få träffa infrastrukturministern öga mot öga och förklara sin situation.
- Det var totalt enhälligt. Alla som var där sa utan omsvep att om det blir ett möte reser de ner till Stockholm.
Under diskussionen som handlade om hur företagen tänker agera på måndag om tågoperatörerna inte kommit fram till någon lösning sa en av distributörerna:
"Då rycker jag ut sladden till telefonen".
Varför agerar ni först nu?
- Jag tror få förstod hur bräckligt systemet är och vad Cargonets nedläggning innebar, säger Andreas Lind.
Thomas Bergdahl, vd och koncernchef för BDX, säger att de är förberedda att hjälpa de kunder som har behov av maskiner och personal, men tillägger också:
- Vi har inte tillräckligt med maskiner för att fylla den efterfrågan, säger han.
En åkare lyfte under mötet fram farhågor om att detta kommer leda till fler utlandsregistrerade tunga fordon på vägarna. Ekipage som enligt åkaren inte alltid har däck som är anpassade för körning i Norrbotten.
- Jag vill inte generalisera om hur det ser ut i olika företag. Det finns säkert alla sorter överallt. Men generellt kan jag säga att jag tycker fordonen som kör på vägarna ska vara rustade för väglaget som råder, säger Thomas Bergdahl.