Kräver ministermöte

Krismötet på Handelskammaren visade ett enigt näringsliv.
Nu kräver företagen att få träffa infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd.

MÖTE OM TÅGKRIS. Representanter från industrin och näringslivet i Norrbotten begär en träff med infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd.

MÖTE OM TÅGKRIS. Representanter från industrin och näringslivet i Norrbotten begär en träff med infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd.

Foto: Janerik Henriksson/Scanpix

Luleå2011-12-08 06:00

Allting tyder på att sista godståget lämnar kombiterminalen i Gammelstad på lördag.

Fraktbolagen och olika tågoperatörer har under veckan jobbat för att försöka lösa situationen men utan framgång.

Under onsdagen träffades 25 representanter från industrin och näringslivet och Norrbottens kommuner på Handelskammaren i Norrbotten för att diskutera problemet.

- I sådana här frågor finns det alltid en risk för falsk ryktesspridning och överdrifter. Därför var det här ett mycket bra möte och det som framför allt var skönt att se var att vi har en industri som står enad om att det här är ett jätteproblem och är beredd att agera, säger Andreas Lind, vd på Handelskammaren i Norrbotten.

Eniga
Direkt efter krismötet började Andreas Lind att formulera ett brev adresserat till näringsdepartementet. I brevet belyser företagen än en gång oron över utvecklingen och problemen som uppstår om de inte har möjlighet att transportera varorna med tåg. De begär också att få träffa infrastrukturministern öga mot öga och förklara sin situation.

- Det var totalt enhälligt. Alla som var där sa utan omsvep att om det blir ett möte reser de ner till Stockholm.

Under diskussionen som handlade om hur företagen tänker agera på måndag om tågoperatörerna inte kommit fram till någon lösning sa en av distributörerna:

"Då rycker jag ut sladden till telefonen".

Varför agerar ni först nu?

- Jag tror få förstod hur bräckligt systemet är och vad Cargonets nedläggning innebar, säger Andreas Lind.

Thomas Bergdahl, vd och koncernchef för BDX, säger att de är förberedda att hjälpa de kunder som har behov av maskiner och personal, men tillägger också:

- Vi har inte tillräckligt med maskiner för att fylla den efterfrågan, säger han.

En åkare lyfte under mötet fram farhågor om att detta kommer leda till fler utlandsregistrerade tunga fordon på vägarna. Ekipage som enligt åkaren inte alltid har däck som är anpassade för körning i Norrbotten.

- Jag vill inte generalisera om hur det ser ut i olika företag. Det finns säkert alla sorter överallt. Men generellt kan jag säga att jag tycker fordonen som kör på vägarna ska vara rustade för väglaget som råder, säger Thomas Bergdahl.

Norska godstransportören Cargonet har beslutat att lägga ner all tågverksamhet i Sverige från och med den 10 december i år.

Måndagen den 5 december lämnade de dock beskedet att tack vare garantier från bland annat DHL och Schenker kan de fortsätta köra gods i Sverige - i alla fall fram till den 31 mars 2012.

En plan som gick i stöpet samma dag då Green Cargo meddelade att de inte kunde åta sig att dra vagnarna med så kort varsel.

Flera operatörer, bland annat Green Cargo, har anmält intresse att ta över driften men enligt fraktbolagen erbjuder de en kostnad som företagen inte är beredda att betala.

Fraktbolagen planerar i stället att använda vägen för att transportera godset som Cargonet tidigare har handhaft.

För att klara av volymen som Cargonet hanterat skulle det krävas ungefär 300 lastbilar. Men inte ens branschen tycker det är en bra lösning, särskilt inte då det redan nu råder brist på yrkeschaufförer.

Tågoperatörerna, näringslivet och kommunerna i länet vädjar nu till regeringen att de ska bromsa höjningen av banavgifterna men infrastrukturministern vill först avvakta en utredning som ska presenteras i april.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om