Krav på vinterdäck välkomnas

Krav på vinterdäck även för tunga fordon.  Det föreslår Vägverket och får medhåll av länets åkerier.  -De som tänker sunt tycker nog att det här är bra, säger Kent Andersson på Anderssons åkeri i Luleå.

Foto: Janerik Henriksson/SCANPIX

LULEÅ2008-01-31 01:45
Som det ser ut idag är det bara personbilar, husbilar, lätta lastbilar och lätta bussar som har krav på sig om vinterdäck vid vinterväglag. Tunga fordon behöver alltså inte använda vinterdäck, även om Vägverket rekommenderar det. Men detta kan alltså komma att ändras. Med anledning av kaoset som uppstod på väg 73 mot Nynäshamn i november, då tusentals bilister satt fast i eftermiddagsrusningen sedan bland annat just lastbilar fastnat i snöovädret och blockerat vägen, har Vägverket lagt fram ett förslag. Ett förslag som innebär att även lastbilar och bussar som väger mer än 3,5 ton måste ha vinterdäck med ett spårdjup på minst fem millimeter. Det mellan den 1 december och den 31 mars och oavsett väder. Kravet ska dessutom gälla både svenska och utländska fordon. På Vägverket säger man dock att de flesta åkarna redan har de här spårdjupen på sina däck, vilket länets åkare bekräftar. -Ja, speciellt vi norrlänningar kör i regel med vintermönstrade drivdäck. Jag har kört sedan 1979 och det är ju för ens egen säkerhet man byter däck till vintern, säger Kent Andersson som oftast kör sträckan Norrbotten-Mälardalen. Han och många andra åkare ser alltså Vägverkets förslag som en självklarhet även om det finns en hel del exempel på tunga fordon som faktiskt gasar på med sommardäck. -Det är rent livsfarligt. Och det är ju därför det blir stopp. Men oftast handlar det om utländska fordon, säger Kent Andersson och fortsätter: -Och så finns det ju sörlänningar som kör omkring på hockeypuckar. Med hockeypuckar menar man ett däck med mönster, alltså inte ett renodlat vinterdäck. Dessa däck kan man enligt Kent Andersson lätt köra med i ett år. Och kostnaden för åkaren med hockeypuckar blir alltså lägre än för dem som väljer att byta till vinterdäck på drivaxlarna inför varje vinter. -Men de som har tänkt till ser inte det här som ett problem, säger Kent Andersson. Utländska fordon sämst
Även Vägverket och polisen nämner de utländska förarna som de som har allra sämst däck. -Ja, generellt sett är det en stor del av dessa förare som inte har vinterdäck, säger Sture Strand, chef för trafikpolisen i länet. Han välkomnar Vägverkets förslag men menar att problemet med dåligt vinterutrustade tunga fordon inte är så stort i just länet. -Nej, våra inhemska åkare är vana med väglaget här. Är det väldigt isigt ställer de sig och väntar på sandning. Det ser man tydligt, varenda p-ficka är fylld sådana dagar, säger han. Besvären med lastbilar som hamnat i diket eller ställt sig på tvären över vägar vid oväder och dåligt väglag är dock inget nytt. Men i takt med att den tunga trafiken ökar, växer också problemen. Bara de senaste åren har den tunga trafiken ökat med fem, sex procent. Om Vägverket skulle få igenom sitt förslag ska kravet på vinterdäck börja gälla redan nästa vinter. Frågan ska dock först utredas och tas upp med buss- och åkeriföretag samt polis.

Fakta

Om du kör personbil, husbil, lätt lastbil eller lätt buss är det krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning under perioden 1 december-31 mars vid vinterväglag. Drar du släpvagn gäller kravet även denna.

Vinterdäcken ska vara antingen dubbade däck eller så kallade odubbade friktionsdäck. Däcken ska även vara särskilt framtagna för vinterkörning och märkta enligt vissa regler. Sommardäck har en gummiblandning som gör att de blir för hårda när det är kallt. Därför bör man använda vinterdäck när temperaturen närmar sig noll eller när det är minusgrader.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!