Krav på vinterdäck välkomnas
Krav på vinterdäck även för tunga fordon. Det föreslår Vägverket och får medhåll av länets åkerier. -De som tänker sunt tycker nog att det här är bra, säger Kent Andersson på Anderssons åkeri i Luleå.
Foto: Janerik Henriksson/SCANPIX
Även Vägverket och polisen nämner de utländska förarna som de som har allra sämst däck. -Ja, generellt sett är det en stor del av dessa förare som inte har vinterdäck, säger Sture Strand, chef för trafikpolisen i länet. Han välkomnar Vägverkets förslag men menar att problemet med dåligt vinterutrustade tunga fordon inte är så stort i just länet. -Nej, våra inhemska åkare är vana med väglaget här. Är det väldigt isigt ställer de sig och väntar på sandning. Det ser man tydligt, varenda p-ficka är fylld sådana dagar, säger han. Besvären med lastbilar som hamnat i diket eller ställt sig på tvären över vägar vid oväder och dåligt väglag är dock inget nytt. Men i takt med att den tunga trafiken ökar, växer också problemen. Bara de senaste åren har den tunga trafiken ökat med fem, sex procent. Om Vägverket skulle få igenom sitt förslag ska kravet på vinterdäck börja gälla redan nästa vinter. Frågan ska dock först utredas och tas upp med buss- och åkeriföretag samt polis.
Fakta
Om du kör personbil, husbil, lätt lastbil eller lätt buss är det krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning under perioden 1 december-31 mars vid vinterväglag. Drar du släpvagn gäller kravet även denna.
Vinterdäcken ska vara antingen dubbade däck eller så kallade odubbade friktionsdäck. Däcken ska även vara särskilt framtagna för vinterkörning och märkta enligt vissa regler. Sommardäck har en gummiblandning som gör att de blir för hårda när det är kallt. Därför bör man använda vinterdäck när temperaturen närmar sig noll eller när det är minusgrader.Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!