Ja, det visade sig inte var helt lätt att montera isär den gamla kranen i Södra hamn. Tanken var att lyfta ned kranens bom på tisdagen för vidare transport till en måleriverkstad på onsdagen. Kärvande bultar bidrog dock till en tidsförskjutning.
- Vi blir nog här hela kvällen, men vi måste tänka positivt. Hoppet är det sista som lämnar en, sade Curt Hägglund skämtsamt på tisdagseftermiddagen.
Originalkulörerna
Med hjälp av mobilkranar fortsatte försöken för fullt. Och på tisdagskvällen kröntes arbetet med framgång. När nedmonteringen har gått vägen, väntar ett fräsch yttre den bleknade kranen.
- Kranen kommer att blästras och målas i en mörkblå färg. I vissa ljus kommer den att se svart ut. Kuren får också en gul träfasad, sade projektledaren Peder Enoksson, Tekniska förvaltningen.
Det är alltså originalkulörerna som eftersträvas och förväntas hålla i 40 år. Huvuddelen av kranen stannar där den är. Den behandlas på plats och täcks med plast för att skadliga partiklar som uppstår vid blästringen ska fångas upp. Förutom ny färg kommer hamnkranen att belysas på ett annat sätt.
- Det kommer inte längre att vara fokus på själva belysningen, som det har varit hittills med den så kallade julgransbelysningen. I stället monteras en permanent belysning in i kranen så att den lyses upp inifrån och underifrån. Det är kranen som ska framhävas, sade Peder Enoksson.
Kranen får förare
Den som kikar upp i kranens manöverhytt kan också skymta föraren själv. Eller ja, förare och förare, en docka kommer förhoppningsvis att ta plats bakom spakarna.
- Vår ambition är att hitta en docka, det skulle vara en rolig grej som pricken över i:et.
Den byggnadsminnesmärkta hamnkranen får också maka på sig. Cirka 15 meter närmare kajen.
- Den kommer att hamna mer i hörnan av hamnplanen, den passar bäst där, sade Peder Enoksson.
Han berättar att slutdatumet för projektet är satt i september, men det kan också gå snabbare.
- Det är sannolikt att det är klart innan dess. När vet vi däremot inte. Vi jobbar så fort det bara går.