Krafttag mot trafikolyckor

Vägverket region norr startar ett projekt mot trafik-olyckor i Norrbotten.
Vägverksdirektör Lena Dahlgren stack omgående ut hakan på inledande seminariet.
Mitträcke med 1+1 väg på E10 Töre?Gällivare.

LULEÅ2005-11-04 06:30
Vägverket region norr hade bjudit in olika aktörer till ett seminarium på torsdagen i Luleå. Här fanns Bilprovning, polis, kommuner, NTF, BDX för att nämna några. <br>Bakgrunden är att etappmålet för region norr med 21 döda i trafiken 2007 är långt borta. Läget är motsvarande i andra Vägverksregioner.<br>Årets siffra för Norrbotten och Västerbotten lär hamna på kanske 40 döda.<br>Stigande dödssiffror<br>Projektet är en direkt uppföljning av Kraftsamling AC i Västerbotten som startades för två år sedan. Där sköt olyckssiffrorna i höjden 2003 och dåvarande vägdirektör Anna-Stina Nordmark Nilsson tog initiativ till ett trafiksäkerhetsarbete i vårt grannlän. <br>Nu är det dags att kraftsamla i Norrbotten. Projektet kallas än så länge för ?Regional och lokal samling för ökad trafiksäkerhet?.<br>&nbsp;? Vi har inte kommit ett dugg längre än 1996, ansåg Lena Dahlgren om olyckskurvorna.<br>Kuriren träffade henne i en paus. Hon berättade att hon vid seminariets avslutning tänkte sticka ut hakan med en idé.<br>&nbsp;? Jag skulle vilja ha försök med en längre vägsträcka där man har mitträcke och 1+1 väg.<br>Hon nämnde E10 Töre?Gällivare som tänkbart avsnitt. Det skulle innebära mitträcke med enbart ett körfält i varje riktning på den 180 kilometer långa sträckan.<br>&nbsp;? Efter E10 finns parkeringsfickor. Den som ska bli omkörd skulle handla aktivt och köra av där. Jag skulle vilja pröva detta. Räcket är inte särskilt dyrt och kan återanvändas. Det kan vara långt till förverkligande, men någon måste prova. Och något måste vi ju göra.<br>En annan variant av 1+1 är att ha zoner utan mitträcke där det är möjligt att göra omkörningar.<br>Håkan Lundgren leder nya trafiksäkerhetsprojektet i länet.<br>&nbsp;? Arbetet ska pågå till 2007. I Västerbotten har man haft bra uppslutning och det har inte varit svårt att få engagerade aktörer att ställa sig bakom.<br>Har man lyckats bryta trenden i Västerbotten med ökat antal olyckor?<br>&nbsp;? Nja, att se ett samband mellan insatserna i projektet och antal döda och skadade i trafiken är svårt. Också med tanke på att det är förhållandevis få som omkommer. Men vi hade 35 döda i Västerbotten 2003 och under 2004 drygt 20.<br>Att notera är också att trafik-olyckor uppträder rätt slump-artat. Ett år med två olyckor där många omkommer kan vrida kurvan kraftigt åt fel håll. Efter seminariet, Vägverket hade förväntat sig fler deltagare, går verket ut och erbjuder stöd och kompetens till företag, offentlig sektor och organisationer. Vägverket kan ge råd vad man kan göra för att höja trafiksäkerheten inom aktörernas ramar. Ett exempel på åtagande är det som gjordes av Norra Västerbotten. Tidningen installerade alkolås i sina tjänstebilar.<br>hakan.zerpe@kuriren.com<br>0920/37621
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om