Kraftfyllda kampanjskyltar

I sommar kommer bilförare i Sverige att mötas av skyltar med budskap om kraft. Det är LRF som ligger bakom skyltkampanjen och vill att de gröna näringarna ska få mer uppmärksamhet inför valet.

LULEÅ2006-06-21 15:04
<P>Idag är 250 av LRFs 4.000 medlemmar mjölkproducenter. Det är inte många, men de svenska bönderna är överlevare. Nästan hälften av dem utför mångsysslor på sina gårdar för att få ekonomin att gå ihop.<BR>? Det är allt från snöröjning inom egna byn till skogsbruk och hotellverksamhet, säger Pär Isaksson, själv bonde i Sjulnäs. Idag finns en känsla hos bönderna av att de måste försöka utnyttja gårdens maskiner på fler sätt än bara inom jordbruket, och de företagscoacher som ger bönder tips på utvecklingsbara näringar är mycket populära. Även andra markägare än bönder får hjälp och stöd från LRF, som har många idéer kring hur skogen kan ge nya jobb.<BR>Budskapet till politikerna inför höstens val är att förenkla regelsystemet för företagarna. LRF vill också ställa krav på politiker om offentliga krav vid upphandling av livsmedel, som idag saknas. Pär Isaksson avser hotet mot länets näringar från alla de lågprisprodukter som tränger sig in på länets kylhyllor och de handlare som köper långväga ifrån, bara det är billigt.<BR>Läs mer i morgondagens Norrbottens-Kuriren.</P>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!