Kontantlös busstrafik ska minska hot och våld
Allt fler kommuner inför kontantlösa biljettsystem i busstrafiken. Syftet är att minska risken för rån och hot mot chaufförerna. I Luleå satsar LLT på förköpsrabatter och höjda enkelpriser. -Kontanthanteringen har minskat med 20 procent, säger VD:n Ange Björk.
bussbiljettautomat Foto: Petra Isaksson
Foto: Petra Isaksson
Rapporter lämnar förarna in vid alla typer av händelser, hotfulla situationer blir det rätt ofta på nattbussarna bland annat på grund av att folk vägrar betala.Aktivitetsplanen är framtagen i samarbete med facket och en prisstrategi infördes från och med juni i fjol. Ange Björk säger att den går ut på förköpsrabatter och höjda priser på enkelbiljetter. På Smedjegatan finns biljettautomater uppsatta, där kan resenärerna både köpa biljett eller ladda busskort. Prisstrategin har minskat LLT:s kontanthanteringen med 20 procent.-Vi satte en målsättning på 30 procent inom två år, så med 20 procents minskning från juni till december så tror jag nog att vi når 30 procent, säger han och tillägger att det är väldigt lite pengar som skvalpar omkring i förarnas kassor.Inte lösningen
Att införa skyddsstopp för kontanthantering, vilket ett fackförbund enligt TT gjorde i förra veckan efter ett bussrån i Göteborg, anser Ange Björk inte vara lösningen. Snarare tvärtom.-Ett skyddsstopp minskar inte hot och våld mot förare, risken är istället att folk blir förbannade då de inte får lösa biljett på bussen. Därför antog vi aktivitetsplanen, säger han.Utöver prisstrategin är även alla ändhållplatser inventerade vilket innebär att belysning och skumma platser fått en genomgång. Dock går det inte att göra någonting åt av vissa av hållplatserna är ödsliga. På fyra av bussarna är dessutom kameror uppsatta, men de spelar inte in.-Tekniskt sett så går de att koppla till videosystem, men på grund av nivån så har vi inte gjort det. Det handlar också om personlig integritet. Idagsläget hjälper kamerornaistället bussförarna att hålla bättre koll i hela bussen, säger Ange Björk.Ett serviceföretag
Arbetet med aktivitetsplanen går vidare och LLT söker andra möjligheter för att minska kontanthanteringen på bussarna. Däribland pågår en utredning om ytterligare biljettautomater vid de mest frekventa hållplatserna, det är kostnadsbiten som ses över. Ange Björk påpekar dock att LLT är ett serviceföretag som ska få folk att välja bussen och det måste vara enkelt att åka buss.-Folk måste kunna ramla på bussen när helst de vill, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!