Konsumentverket: "Är det många anmälningar utreder vi"

Närmare ett 30-tal anmälningar kopplade till Svenska Vattenlaboratorium har nått Konsumentverket men myndigheten har ännu inte fattat beslut om man ska gå vidare med en utredning av bolaget.

Enhetschef Gabriella Fenger-Krog resonerar kring hur Konsumentverket hanterar klagomål som kommer in till dem.

Enhetschef Gabriella Fenger-Krog resonerar kring hur Konsumentverket hanterar klagomål som kommer in till dem.

Foto: Pressbild/Konsumentverket

Luleå2022-08-13 05:00

Enligt enhetschef Gabriella Fenger-Krog får Konsumentverket in ungefär 27 000– 28 000 anmälningar mot företag varje år. Myndigheten har en begränsad möjlighet att utreda ärendena. Vanligtvis väljs fall utifrån de som har störst påverkan på många konsumenter däremot görs det en distinktion mellan större och mindre bolag. 

– Kommer det till exempel in ett flertal ärenden med samma problematik kopplade till ett mindre företag och det finns ett större företag med många klagomål men med olika problematik så vägs det in innan vi startar ett ärende, säger hon.

När det kommer till ärendet kopplat till Svenska Vattenlaboratorium, har handläggarna inte ännu fattat något beslut i ärendet.

– Skulle det visa sig att det kommit in anmälningar där det går att tillskriva att bolaget vilseleder konsumenter så vänder vi oss till bolaget så de får förklara sig. Oftast brukar bolaget då rätta sig, säger hon.

I klagomålen kopplade till Svenska Vattenlaboratorium skriver konsumenter att de betalat för en produkt och att den inte anlänt. I andra anmälningar uppger konsumenten att de fått vattentestet men inte fått tillbaka något provsvar. Vad som är gemensamt för alla anmälningarna är långa väntetider på allt från ett par månader till över ett halvår.

– Om det nu visar sig att bolaget säljer vattentester till konsumenter och de inte får något test är ju det helt bedrövligt, säger Gabriella Fenger-Krog.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!