Konsumenters reklamfilm kan avgöra nästa USA-val

Tiden då konsumenter bara var passiva mottagare av reklam kan vara förbi. Avancerade och kreativa amatörer sprider idag sina reklamfilmer för kända varumärken via filmer på hemsidor som You Tube. -Många tror att de här reklamfilmerna kan avgöra nästa amerikanska presidentval, säger professor Leyland Pitt som föreläste vid ett seminarium om e-handel på måndagen.

Foto: ROLAND S LUNDSTRÖM

Foto: ROLAND S LUNDSTRÖM

Foto: ROLAND S LUNDSTRÖM

LULEÅ2007-12-18 01:45
Ny kunskap om internetförsäljning är en del av innehållet i de sju avhandlingar som lika många doktorander presenterar på Luleå tekniska universitet (LTU) i dagarna.På måndagen hölls också ett miniseminarium där forskare och företagsledare höll föredrag inom området. Arrangör var avdelningen för industriell marknadsföring och e-handel, institutionen för industriell ekonomi och samhällsvetenskap.Leyland Pitt från Simon Fraser university i Kanada, men även gästprofessor på LTU, berättade om orädda entusiaster som framställer egna reklamfilmer för kända varor som bilar och dataprodukter. Politisk reklam är också populär.Kontroll över reklamen
-Kunderna är inte längre företagens "byten" utan folk har tagit över kontrollen över reklamen, säger han.Enligt Pitt finns det flera orsaker till att människor över hela världen gör egna reklamfilmer. En del gör det för att det är kreativt och roligt, andra gör det för att företag ska få upp ögonen för dem och vilja anställa dem. De finns också dem som vill ändra den allmänna bilden av en produkt, till exempel genom att vara ironisk, kritisk eller humoristisk.-De här människorna förväntar sig inte betalning av de företag vars produkter de gör reklam.Många företag tar reklamfilmerna med en axelryckning men det finns också de som reagerat så negativt att de stämt de frivilliga reklammakarna, till exempel Volkswagen.Bildelning
Richard T. Watson, professor vid University of Georgia i USA, tycker att akademiker måste ta ett särskilt ansvar för jordens klimat och han forskar bland annat i gröna transportsystem som i hög utsträckning är baserade på avancerade IT-lösningar.Han berättade bland annat om Zipcar, ett bildelningssystem (bilkooperativ skulle det antagligen kallas i Sverige) för privatpersoner i Boston. Eftersom människorna som är anslutna till systemet inte behöver så många bilar sparar dessa naturen och jordens resurser.Watson berättade också om Paris system med en armada av cyklar. Cyklarna finns överallt i städerna och är till för invånarna, inte turisterna. Användarna får betala en månadsavgift för att vara ansluten till systemet och då kan de hämta och lämna cyklar vid speciella depåer över hela staden. En miljövänlig lösning som dessutom ger användarna motion.Bussystem
Den här sortens system finns även på andra håll i världen. I Singapore finns det exempelvis ett system med elektronisk debitering och styrning av vägnätet och i Santiago har ett nytt bussystem med avancerad teknik tagits i bruk för en tid sedan. Carl Sundvik, numera pensionerad men tidigare VD för S-E-Bankens avdelning för strategiska investeringar, pratade varmt om en ny svensk uppfinning som kan komma att revolutionera taligenkänningsområdet.-Utvecklingen på det här området har stått ganska stilla på senare år och de produkter som finns har sina begränsningar, menade han.Klarar buller
De nya svenska systemet ska klara bullriga miljöer mycket bättre än de gamla och dessutom kunna lära sig nya språk på ett enkelt och billigt sätt.-Dessutom kommer det att kunna skilja på olika dialekter, förstå sammanhanget i det som sägs - inte bara ord och fraser - och dessutom blir taligenkänningen omedelbar, säger Sundvik.Enligt Carl Sundvik kommer den nya programvaran att innebära att vi människor kommer att kunna prata med våra bilar, våra mediecenter i hemmen och våra telefoner (!).-Sverige är ett av få länder i världen där det är tillåtet att prata i mobiltelefonen i bilen men det slipper vi i framtiden. Då pratar vi till telefonen Istället för i den.Den nya produkten kommer att revolutionera datoranvändningen, om man ska tro Sundvik.-Jag kan slå vad med vem som helst att vi kan kasta våra tangentbord om 10-12 år, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!