Business to business-företaget We know it erbjuder utveckling av hemsidor och appar, UX&UI design samt digital marknadsföring till organisationer. I nuläget finns företaget i Stockholm, Göteborg, Linköping, Lund och Umeå och inom kort kommer de expandera norrut.
– Det finns stor potential. I vår bransch är det vanligt att hålla till mest i storstäderna, men våra tjänster är till för alla typer av organisationer och företag som kan gynnas av de digitala plattformarna. Det är viktigt att kunna möta den efterfrågan där kunden finns, säger Lina Ward, marknadsföringschef och vice vd för We know it.
Städerna där verksamhet finns förlagd är strategiskt utvalda platser och grundar sig i de lärosäten som finns, vilka håller hög kvalitet och attraherar talanger inom it, berättar hon.
– Det som är unikt med oss är att vi anställer bara studenter som konsulter. Vi rekryterar Sveriges bästa studenter från de bästa universiteten inom it och data.
På det sättet får studenterna arbetslivserfarenhet och kontakt med näringslivet. Det ökar också chansen att de stannar i Luleå efter examen.
Det var förra året som företaget började blicka norrut mot nya marknader.
– Vi kände att vi behövde expandera norrut eftersom det finns potential där. Det finns bra universitet och många stora företag. Vi valde Umeå förra året eftersom de har en unik utbildning som heter Interaktionsdesign, där vi kunde rekrytera mycket. Men de är inte lika framstående inom data och webbutveckling, så vi började titta på Luleå tekniska universitet som har framstående datautbildningar med höga intagningskrav. Det blev naturligt att fortsätta norrut och slå ihop de två regionerna, säger Lina Ward och tillägger att Norrland, med de stora satsningarna, är en intressant plats för företag.
– Norrland börjar etablera sig mer som en plats för verksamheter att växa och frodas på. Vi tror att vi kan vara en väg in för studenter i arbetslivet där.
Planen var att påbörja verksamheten i Luleå i samband med LTU:s arbetsmarknadsmässa 19 januari, men mässan blev framskjuten till april. We know it hoppas nu kunna komma igång någon gång till sommaren.
– Vi har annonser på sociala medier mot studenter, så vi hoppas kunna locka ansökningar innan mässan.
Företaget har ungefär tio konsulter i varje region där de är verksamma, men fler kommer behövas i framtiden.
– Planen är att dubbla omsättningen nästa år så vi kommer behöva många konsulter, säger Lina Ward.