På skylten står det Förråd. I Arctic Business Incubators lokaler intill Luleå tekniska universitet gömmer sig en affärshemlighet.
Bakom den oansenligt vita dörren arbetar fyra stycken 3D-skrivare för fullt. Sakta växer en första prototyp fram av fiskedraget som ska erövra USA.
– Det finns ett stort intresse, men amerikanarna vill ha större grejer. De tycker att våra drag är onödigt små.
Om det inte vore för Lappmarksdoktorn hade Dan Lestander kanske blivit en ingenjör. Han valde teknisk linje på gymnasiet, men höll en dröm levande.
Einar Wallquist tjänstgjorde i 40 år som provinsialläkare i Arjeplog. Han skrev en mängd böcker om livet i samhället intill fjällets rand och kom att kallas Lappmarksdoktorn i kvällspressen.
Han var en inte oäven amatörmålare och var intresserad av den samiska kulturen. Hans samling blev till grunden för Silvermuseet.
18 år gammal tog Dan Lestander mod till sig och visade en av sina akvareller.
– Jag tänkte inget särskilt Jag visste att han målade mycket och det vore bara kul att höra vad han tyckte. Einar Wallquist blev eld och lågor och såg till att jag kom in på konstlinjen i Sunderbyn. Under resten av sitt liv fungerade han som en mentor för mig.
Sven Utterström var allra först. Året var 1932. Fyra år senare upprepade Erik "Kiruna-Lasse" Larsson bedriften.
Sedan skulle det dröja 24 år innan Norrbotten fick sin tredje guldmedalj i ett vinter-OS. Det inträffade i Squaw Valley i februari 1960.
Dan Lestander har inga minnen av pappa Klas segerlopp. Det är inte så konstigt. Han var bara tio månader gammal.
I det första olympiska skidskytteloppet någonsin var 28-årige Klas Lestander från Arjeplog ensam om att träffa med samtliga skott.
Släkten har onekligen stolta anor. Sonen Dan Lestander blev med tiden också olympisk guldmedaljör.
1992 i franska Albertville skapade han tillsammans med Ricky Sandberg och Jan-Erik Falk det vinnande bidraget till OS i snöskulptur.
Skulpturen The Opposite Sphere står i dag i Notviksrondellen i Luleå. Kopian är inte byggd i snö utan i rosttrögt stål. I folkmun kallas verket "Rostbollen".
I 30 år har Dan Lestander livnärt sig som konstnär i Luleå. Det är långt ifrån enkelt och ställer krav på konstnärlig kvalitet och kreativitet, men är också ett tecken på mångsidighet.
För en tid sedan erbjöd den japanska Nippon TV honom jobbet som regissör när fem kvinnliga programledare skulle utmana hans konstvideo "Dreams and Wishes" som utspelade sig i uppsågade isvakar utanför Karlsvik.
Det japanska programmet sågs av 20 miljoner tittare.
– Jag var tvungen att tacka nej. Under de senaste åren har jag fått tacka nej till konstprojekt som jag drömde om att få göra när jag gick i konstskola. Att skapa den perfekta linjen i vattnet med mina fiskedrag är det projekt som fyller den största delen av min tid, berättar Dan Lestander.
Intresset för sportfiske grundlades redan i unga år under vistelserna i fjällstugan.
Fortfarande i 87 års ålder är det en självklarhet att Klas Lestander ska delta i det öppna Lapplandsmästerskapen i Arjeplog. Sonen är förstås också på plats.
En dag slog ny tanke rot.
– Jag minns att jag såg på en liten fisk som var fredad så länge den låg absolut stilla i vattnet. Så fort den bröt det monotona och gjorde en snabb rörelse utlöstes en huggreflex hos en gädda.
Han började experimentera för att skapa ett fiskedrag som rör sig oregelbundet. Målsättningen var att den aldrig skulle upprepa samma rörelse.
– När jag första gången testade den löst monterade styrskeden gav den draget ett eget liv. Jag kallade det för Headbanger för så såg det ut när det "simmade".
2014 tog han världspatent för draget som saknar motsvarighet på marknaden.
– Jag blev varnad för att ge mig in i den här branschen. Det finns stora aktörer som försökt i många år och ändå inte lyckats ta sig in på amerikanska marknaden.
Dan Lestander har vinnlagt sig om att behålla en nykter syn på sin uppfinning. Han säger sig ha satsat ett sexsiffrigt belopp och desto mer oavlönad arbetstid, men tillägger samtidigt att han skulle gräma sig resten av sitt liv om han inte fullföljde sin vision.
I dag behöver effektiv marknadsföring inte kosta särskilt stora belopp. Här kommer hans filmutbildning till pass.
– Vår säljansvarige i USA var salig när vår film hade laddats ned 350 000 gånger på Internet. i dag har den setts 1,6 miljoner gånger. Det låter otroligt, men nyfikenheten är stor kring ett drag som många hört talas om, men få har sett.
I februari publicerade den ansedda amerikanska fisketidningen Field & Stream en lista på den 25 hetaste fiskedragen under 2018. Det betraktas som något sensationellt att ett av dragen är konstruerat och designat i Sverige.
Headbanger Shad är utrustad med en stjärt av mjukt gummi som också påverkar den oregelbundna rörelsen i vattnet.
– Jag tecknar och skulpterar varje dag. Jag tror att jag gör det mer i dag än tidigare. Jag jobbar med linjer och teknik för att hitta den optimala rörelsen i vattnet. Målningen gör jag själv här i verkstaden.
Han har kvar ateljén i konstnärernas kollektivverkstad på Kronan i Luleå. Här sker produktutvecklingen.
När fotograf Pär Bäckström plockar fram kameran blir det bråttom att städa undan detaljer som inte får hamna i tidningen.
– Mina drag passar bra till att fånga gädda. Gäddfiske är stort i Europa. I USA fiskar man muskie som är en slags gäddsläkting, men jag har även fångat öring och abborre.
Han tar fram sin mobil och visar en bild på en två kilos abborre från en sjö i Holland.
– Vi gör en del fiskeresor runt om i världen för att samla material till nästa film. Dessutom behöver jag lära mig mer om vilka rörelsemönster och former som attraherar sportfiskare och fiskar i andra delar av världen.
Tillsammans med kompanjonen Martin Engelmark var han nyligen i Kina för att inspektera en fabrik i Hongkongdeltat.
– Det gick inte att hitta en aktör i Sverige som kan tillverka det vi vill. Det handlar om att kunna gjuta i plast och montera ihop dragen som sedan ska handmålas.
För att det skulle bli affär krävdes att den första ordern var på 10 000 drag.
Den är slutsåld för länge sedan.
– Det känns som vi är på gång, men det handlar om en svår balansgång. Handlare hör av sig och vill sälja våra drag. Vi har även blivit kontaktade av andra tillverkare, men erbjudandena har hittills inte känts tillräckligt intressanta. Nu behöver vi bygga upp egna distributionskanaler.