Konsekvenser i spåren av ny lag

Inom kort måste landstinget och länets kommuner bli överens om vem av dem som ska ansvara för den nya regionala kollektivtrafikmyndigheten.

Luleå2011-04-11 06:00

Den nya regionala kollektivtrafikmyndigheten är en konsekvens av den nya lagen om kollektivtrafik som träder i kraft den 1 januari 2012. Lagen innebär att det blir möjligt för kollektivtrafikbolag att fritt etablera kommersiell kollektivtrafik lokalt och regionalt. Den så kallade skadlighetsprövningen tas bort.

Den regionala kollektivtrafikmyndigheten ska upprätta och fastställa ett trafikförsörjningsprogram för kollektivtrafiken.

Enligt lagen finns flera möjliga alternativ; i de län där det finns regionförbund tar de ansvar för den regionala kollektivtrafikmyndigheten, landstinget tar ensamt över ansvaret, kommunerna tar över ansvaret eller kommuner och landsting bildar en gemensam nämnd. Ingen har hittills valt det sistnämnda alternativet.

Skatteväxling nödvändig
Om landstinget får ansvaret för kollektivtrafikmyndigheten så måste en skatteväxling ske med länets kommuner.

Inom kort kommer en konferens att hållas med landstings- och kommunpolitiker där ansvarsfrågan för den nya kollektivtrafikmyndigheten ska diskuteras. Då ska en grupp bestående av tre kommun- och tre landstingspolitiker presentera sitt förslag.

Formella beslut måste tas av respektive kommunfullmäktige och landstingsfullmäktige senast efter sommaren, för att konsekvenserna av skatteväxlingen ska kunna vägas in när finansdepartementet beräknar skatteutjämningen för 2012.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!