Konkurrensen hårdnar

Inte nog med att ny konkurrens sänkt försäljningen vid Konsums storbutik på Storheden.
Stadsdelsbutiken Coop extra på Örnäset går back, med lägre försäljning än beräknat.
? Vi anpassar nu kostnaderna till lägre omsättning, säger VD Glenn Mörk.

LULEÅ2005-09-27 06:30
Det var den 2 september förra året som butiken på Örnäset öppnades och bygget som gick på 80?90 miljoner kronor blev dåvarande VD Sture Aronssons sista nya butik.<br>Konsum hoppades på ändrat köpmönster, till egen fördel. Butiken var tänkt att dra till sig folk i den här delen av staden som annars handlade i andra butiker och som samtidigt har en bra bit till Storheden. Själva konceptet Coop extra var nytt för kooperationen och har utvecklats bra, uppger Magnus Frisk, informationschef i Coop Sverige, för Kuriren.<br>142 miljoner kronor<br>För Konsum Norrbottens del var det från början tänkt att Konsum skulle öppna en ny butik på Kronan men Sture Aronsson sade till Kuriren att han inte trodde på ett tillräckligt kundunderlag för en butik där. I stället byggdes en 5.000 kvadratmeter stor butik på Örnäset, där ICA lagt ner och där Konsum haft en liten butik. Större delen av ytan är ren butiksyta. Omsättningen i den nya butiken, som alltså fick konceptet Coop extra, har beräknats bli 142 miljoner kronor.<br>Redan från start var det påfallande litet folk i butiken, och nu har alltså ett år gått.<br>&nbsp;? Försäljningen är lägre än väntat, säger Konsum Norrbottens ordförande Curt Johansson. Å andra sidan har ett lyft skett jämfört med den tidigare butiken. Den nya går med förlust och att den skulle göra det första året var inte oväntat, uppger han.<br>I anpassningen av kostnaderna till den verkliga försäljningen ingår att titta på personalkostnaderna. Vidare är frågan om butiken är för stor, vilket VD Glenn Mörk ser som ett naturligt konstaterande eftersom ytorna anpassades efter högre omsättning.<br>Att hyra ut lokalytor är en möjlighet som ses över. Lämpligen då till någon som har dragningskraft även till Konsums butik.<br>Har Konsum Norrbotten ångrat satsningen?<br>&nbsp;? Nej, det finns så mycket folk där och att ändra köpmönster tar tid. Det får man ta i beräkningen, säger Curt Johansson.<br>Försäljningen går ner<br>En succé blev Konsums storbutik som i början av 1990-talet öppnades på Storheden. Inför etableringen av ICA maxi inledde Konsum Norrbotten ett program för kostnadsminskning inte minst för Storhedenbutiken. Och försäljningen där har gått ner sedan ICA maxi öppnade nyligen.<br>&nbsp;? Det är klart att vi påverkats av ICA Maxi men fortfarande har det gått för kort tid för att säga med hur mycket, säger Glenn Mörk.<br>Förhoppningen för hela före-ningen är alltjämt att den ska gå med vinst i år.<br>&nbsp;? Konkurrensen i Norrbotten hårdnar. Ta bara i Luleå, där vi byggde på Storheden 1992 och först 2004 kom Willys och 2005 ICA Maxi. Vi har ju sagt flera gånger att vi är förvånade över att vi fått vara ensamma så länge. Vi har varit beredda på det som nu kommit, och det kan tänkas komma mer. Som Lidl, där har det handlat om Boden och Piteå och varför skulle Luleå gå fri, säger Curt Johansson. Konsum Norrbotten kan aldrig möta ren lågprishandel med enbart lågt pris utan måste se till att upprätthålla den service som krävs i exempelvis fiskavdelning och delikatesser, beskriver han.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om