Konflikthantering för fred

Konflikter och konflikthantering. Det är temat när Artister för fred gästar Luleås skolor med sina föreställningar.

LULEÅ2006-04-25 06:30
? Det är spännande att arbeta med pjäser som utgångspunkt, säger Margareta Nilsson Nordlöv, dramapedagog och projektledare. <br>För eleverna i årskurs 6?9 på Örnässkolan förvandlades måndagen till en annorlunda undervisningsdag där både musik och teater stod på schemat.<br>Det var den ideella föreningen Artister för fred som i tre dagar besöker Luleås skolor med en kabaréföreställning och en musikal. Det gemensamma temat var konflikter mellan människor, både i krig och i fredstider.<br>&nbsp;? Jag vill försöka inspirera lärarna till att arbeta med teman som beteende och attityd, säger Margareta Nilsson Nordlöv. <br>Handlingen i musikalen Ingen-mansland tar sin avstamp i 1990-talets krig i det forna Jugoslavien, där familjer och vänner ställs mot varandra på grund av kriget. Paret Ilya och Suzanna, spelade av Emma Lindkvist och Henrik Lagercrantz, kommer ifrån varandra då Ilya tvingas ut i kriget. När de äntligen återförenas skjuts Ilya till döds av krypskyttar. <br>Den dramatiserade berättelsen bygger på den verkliga dödsskjutningen av paret Admira Ismic och Bosko Brkic på Vrbanjabron i Sarajevo i maj 1993. Samma år skrevs musikalen av Daniel Engström och Daniel Bergström, medlemmar i musikalgruppen. <br>Sedan dess har gruppen satt upp musikalen både i större sammanhang och i en version som anpassats speciellt för skolföreställningar. <br>Värderingsfrågor<br>&nbsp;? Pjäsen är aktuell eftersom man kan se att det finns paralleller till andra konflikter i världen, säger Nilsson Nordlöv. <br>Meningen är att projektet ska lyfta fram ämnen som konflikthantering och konfliktlösning. Efter föreställningen fick eleverna själva prova på att lösa konflikter genom att arbeta med forumsspelsteater. <br>&nbsp;? Där får eleverna själva arbeta praktiskt med konflikthantering. Vi har bland annat arbetat med värderingsfrågor och eleverna har varit jätteduktiga på att ta till sig nya arbetsmetoder, säger Margareta Nilsson Nordlöv. <br>Hittills har reaktionerna varit positiva från både elevers och lärares sida och Margareta Nilsson Nordlöv berättar att många elever har kommit fram efter före-ställningen för att prata.<br>&nbsp;? Målet är att både elever och lärare ska veta vad konflikter, lösningar och medling innnebär. Därför ber jag dem att fortsätta med det här arbetet. Det är minst lika viktigt som att lära sig att läsa, säger Nilsson Nordlöv. <br><br>andrea.thur@kuriren.com<br>0920/376 21
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!