Konflikt slår hårt

Det är snart högsäsong för länets däckfirmor men konflikten mellan Transport och arbetsgivarna kan bli ett hårt slag för företagen.

SNABB LÖSNING. Kurt Lindberg, platschef på Däckia i Luleå, tror och hoppas på en snabb lösning. "Kommer den inte före halkan blir det problem", säger han.

SNABB LÖSNING. Kurt Lindberg, platschef på Däckia i Luleå, tror och hoppas på en snabb lösning. "Kommer den inte före halkan blir det problem", säger han.

Foto: Håkan Gidlöw

Luleå2011-09-30 06:00

Videon är inte längre tillgänglig

På lördag den 1 oktober är tillåtet att sätta på vinterdäcken på bilen.

Många privatpersoner och företag brukar låta någon av länets många däckfirmor utföra bytet. Om konflikten mellan Transport och arbetsgivarna blir långvarig kan övertidsblockaden leda till att företagen inte klarar av att ta emot lika många kunder som normalt.

- Ännu är inte övertidsblockaden så farlig i sig. Men kommer snön och halkan då sitter man där med benen och dinglar, säger Kurt Lindberg, platschef på Däckia i Luleå.

Anställningsstopp
På Däckia ligger personalstyrkan, utöver Kurt Lindberg, på tre personer. Under högsäsongerna är de åtta stycken men utöver övertidsblockaden är det också anställningsstopp.

- Jag får ju inte ta in dem så det blir ju bara jag här. Men vad fasen jag får väl klona mig, säger han och skrattar lite uppgivet.

Johnny Jatko, facklig förtroendeman på företaget, berättar att när däckbytessäsongen drar igång innebär det i normala fall långa arbetspass.

- Vi brukar säga att vi har jobbat halvtid när vi har jobbat åtta timmar, säger han och fortsätter.

- Men nu får vi inte göra det och det tänker vi följa. Det är bara att vänta och se hur konflikten löser sig.

På Däckhuset som drivs av Urban Rydberg tror man däremot inte att konfliktåtgärderna kommer leda till att de tvingas säga nej till kunder.

- Nej, det ska vi nog kunna lösa, säger han.

Hur då?

- Vi andra som inte är anslutna kommer att få jobba mer. Sedan får vi se hur det ser ut och hur mycket vi hinner med.

Kommer ni plocka in någon extrapersonal?

- Det har vi redan gjort och det är samma där. Det blir mer för dem som inte är anslutna.

Gummiverkstadsavtalet slutade gälla i maj, sedan dess har parterna förhandlat om ett nytt.

I onsdags lämnade medlarna ett slutbud som avslogs av Transport.

Anledningen var enligt representanter för förbundet att lönenivån inte var tillräckligt bra, de var inte heller nöjda med arbetsgivarens förslag om arbetstider, dessutom anser de fortfarande att nyanställda riskerar att få en försvårad situation och vill att de ska ha en fast ingångslön enligt kollektivavtalets lönetariff.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!