Isbanan är stängd sedan en tid tillbaka och Jan Blomqvist och hans mannar har den senaste tiden städat upp på banan efter en mycket lång och intensiv säsong. Men allting som är utplacerat på isen kommer inte att tas upp. En uppmärksam läsare har noterat att ett antal orangea vägpinnar av plast fortfarande finns ute på isen och undrat vad som kommer hända med dessa. Kommer de hamna i älven när isen smälter ner?
Jan Blomqvist har svaret:
– De blir kvar. Vi kommer inte dit mer, tyvärr så går det inte att ta sig ut. Det går inte ens att gå där ute och jag kan inte riskera att gubbarna går ner sig, säger Jan Blomqvist.
Han fortsätter:
– Jag har sagt åt dem att vi får tyvärr offra de där pinnarna. Det kan inte hjälpas. Vi har tagit upp så många vi kunnat. När vi höll på att avrusta hade vi en meter snö runtom och då får vi inte upp dem. De satt fastfruset alltihopa.
– Det händer ibland något år då och då att vi inte får upp de där pinnarna.
Pinnarna är reflexpinnar som används för att isvägsarbetarna ska veta var de ska ploga och de placeras ut i början av säsongen. De fryser fast i isen och denna säsong har det kommit mängder med snö som plogats upp mot pinnarna och den snön har gjort att pinnarna suttit fast längre och rejälare än vanligt.
Och nu är det för sent.
Det är för osäkert att ge sig ut på isen enligt Jan Blomqvist. Han berättar att på slutet av gick personalen igenom isen med alla typer av arbetsfordon.
– Jag kan offra de där käpparna, det kan jag göra men jag offrar inga gubbar. Jag tar fullt ansvar för att pinnarna blir kvar, säger Jan Blomqvist och tillägger att man får ta en sväng runt strandkanterna sedan för att rensa.
Den läsare som hört av sig till Norrbottens Media ansåg att det knappast är särskilt miljövänligt gjort av Luleå kommun att låta plastpinnarna gå ut i älven och havet. Jan Blomqvist kan köpa det argumentet men han kommer under inga omständigheter skicka ut sin personal på isen nu.
– Det är inte miljövänligt med bilar i centrala stan heller, jag tycker du lika gärna kan skriva om dem, säger Jan Blomqvist.