Det rör sig om hyresavier för runt 800 bostäder som inte nått hyresgästerna. Det gäller Luleå kommuns egna hyreslägenheter, inhyrda lägenheter och gruppbostäder.
Bostadsteamet på stadsbyggnadsförvaltningen kör varje månad ut en fil med hyresavier, som kontrolleras av ekonomi. Filen skickas sedan vidare till en extern printfirma som skriver ut hyresavierna. En extern distributör hämtar och delar ut hyresavierna.
– Någonstans i den här kedjan har det brustit. Det vi kan se är att avierna är hämtade, men de som ska köra ut avierna har inte hört av sig, säger Anna Alasalmi, enhetschef på bostadsteamet.
Enligt uppgift från företaget som trycker upp hyresavierna har distributören hämtat dem från produktionshallen. Vart hyresavierna sedan tagit vägen är oklart. De har i vart fall inte nått hyresgästerna.
– Det började ringa folk som inte fått hyresavier. Då började vi fundera när det var så många som ringde, säger Anna Alasalmi.
Kommunen har uppmanat sina hyresgäster, via hemsidan och sociala medier, att ta kontakt med kundcenter för att få betalningsuppgifter och information hur de ska betala hyran. De flesta hyresgästerna har redan betalat sedan uppmaningen gått ut.
– Många har ringt in och kunnat betala sin hyra. Det är kanske 15 procent som inte kunnat betala, säger Anna Alasalmi.
Kommunen kommer att skicka ut hyresavier manuellt till dem som inte betalat sin hyra än. Det rör sig om drygt 150 personer. Den som inte betalar hyran riskerar att fakturan går vidare till inkasso.