Det vassa gruset orsakar punkteringar. Men hur vasst är gruset egentligen?
Norrbottens Media hämtade in grus från cykelbanan över Mjölkuddsbanken och tog sig en egen titt. Långt ifrån alla bitar är vassa men visst finns det bitar som sticker till i fingret och som utan tvekan skulle kunna orsaka punktering om det vill sig illa.
Millian Blomqvist arbetar på Cykelstället i Luleå. De märker av alla punkteringar just nu.
– Ja, gud ja. Det är mycket. Det är väl den främsta punkteringsorsaken nu på hösten, säger han.
Mellan tre till fem punkteringar kommer in till verkstan varje dag och oftast är det höstgruset som ställt till det.
– För det mesta är det så. Inte enbart men visst är det mycket grusbitar vi ser. De sätter sig fast i däcket.
Vad kan man göra åt saken för att undvika punktering?
– Det man kan göra är att satsa på ett bättre punkteringsskydd men en del bitar är så otroligt vassa, nästan som glas, och det skär rätt igenom de flesta däck.
Patrik Ruumensaari har inte fått indikationer via kommunens kanaler att det är mer punkteringsproblem just i år. Klagomålen har inte varit fler än vanligt,.
Och att gruset som lagts ut i år är vassare än tidigare är inget som Ruumensaari känner till eller tror på.
– Det är ingenting som är nytt i produktionen när man gör det här gruset, säger han.
Han tror att det är väderomständigheterna i år som gör att fler får problem. Det nykrossade gruset lades ut vid första halkan men ganska snart smälte isen och snön bort och kvar blev det vassa gruset som inte nötts ner alls.
Det är inte en helt lätt situation för kommunen att hantera. De får ibland kritik för att de inte sandar och grusar – och när det görs så kommer det kritik mot att gruset är för vasst.
Att punkteringarna ökar är beklagligt men det viktigaste är att skapa en så halkfri väg som möjligt, menar Ruumensaari som tycker att det känns lite orättvist med att få kritik i detta fall.
Enligt honom är kommunens högsta prioritering att minska halkolyckorna och att tillhandahålla en säker gång- och cykelbana. De punkteringar som blir måste vägas mot den ökade säkerhet som det nykrossade gruset ändå ger.
– Vi försöker hålla det så att alla ska få så bra som möjligt. Det går inte att göra det helt perfekt, det blir alltid sämre för någon, och i det här fallet är det cyklarna som får ta stryk i och med att det blir ett lite hårdare flis från början, säger Patrik Ruumensaari.