Kommunen lovar ordning i båtkön

Kön till båtplatser i Luleå bedöms vara lång. Hur lång vet ingen, ett gemensamt kösystem utlovar att bringa ordning i båtlivet.

UTMANING OCH UPPLEVELSER. Stefan Helsing började segla 1982, då hade Claes Törnsten redan varit på vattnet i årtionden.

UTMANING OCH UPPLEVELSER. Stefan Helsing började segla 1982, då hade Claes Törnsten redan varit på vattnet i årtionden.

Foto: Linda Wikström

Luleå2014-05-10 07:00

Videon är inte längre tillgänglig

Luleå är en stor båtstad. Hamnföreningar planerar utbyggnader. Stadsbyggnadskontoret kom 2012 fram till ett behov av minst nya 300 båtplatser. Beaktas alla intressen kan behovet vara dubbelt så stort.

– Antalet är osäkert, säger Hans Eriksson, Bottenvikens båtförbund.

Personer kan stå i kö hos flera hamnföreningar. En del har flyttat från kommunen eller sålt båten.

Enbart hos Hindersöstallarnas hamnförening innehåller kölistan, aktuell eller inte, 114 namn. På plats 112 återfinns Sjulsmarksbon och Luleåbon Niklas Wikström, ej att förväxla med föreningsordföranden med samma namn. Sjulsmarks-Wikström ställde sig i kö för en månad sedan.

– Jag fick veta att det kan ta länge att få en plats. Jag tänker skaffa en båt när jag får en, berättar han.

Håkan Nedlund hade en båt. I flera år köade han utan resultat hos flera föreningar.

–  Så jag sålde båten, säger han. Nu står han sist i Hindersöstallarnas platskö, efter att ha tackat nej.

Bottenvikens båtförbund tog upp frågan om ett gemensamt kösystem med kommunen. Bollen hamnade hos fritidsförvaltningens Per Hägglund.

– Det man kan se är att alla centrumnära föreningar har kösystem som inte fungerar och att folk inte gärna släpper ifrån sig platser. Jag försöker få till stånd ett gemensamt kösystem, säger han.

Samtidigt stundar sjösättningen för årets säsong och på plats i Granuddens hamn återfinns seglarveteranen Claes Törnsten. Han har svårt att förstå kommunens roll i kösystemet.

– Är det en servicefunktion, eller styrande? Är det styrande så är kommunen ute och cyklar, den kan inte styra vad föreningarna ska göra så länge de är privata ekonomiska föreningar, säger han.

Claes Törnsten älskar båtlivet.

– Jag började när jag var tre år, med morfar. För mig är det här frihet, förmågan att klara sig själv, upplevelser, naturen, utmaningen och så känslan av att segla optimalt, säger han.

Sambon Monica Ekman och Claes Törnsten ska snart på seglats igen.

Stefan och Anita Helsing ska segla i Stockholms skärgård i sommar. Stefan Helsing berättar att han seglat sedan 1982 och berättar om färska intryck från en seglats från Skottland till Irland och att han leder kurser i medelhavssegling.

Även Stefan Helsing talar om en brist på båtplatser.

– Bristen gäller generellt i hela Sverige, säger han. Utöver orsaker som andra angett nämner Helsing ytterligare en; båtarna har helt enkelt blivit bredare.

Affär för Luleå kommun

Hyr båtbryggor!

Stora utbyggnader av antalet båtplatser kostar mycket pengar.

Kommunen förbereder inköp som medger uthyrning av bommar, bojar och kanske båtbryggor åt hamnföreningar så att de kan göra mindre utökningar av antalet båtplatser.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om