Carina Sammeli säger att det viktigaste är att Norrbotniabanan byggs, dock är en säcklösning som inte möjliggör passerande trafik inte optimalt:
– Vi har ju sett att det finns väldigt stora fördelar med att gå via flygplatsen. På andra ställen bygger man idag bort säcklösningar.
Utmaningarna med den västra vägen är många, säger hon:
– Dels tappar vi ju nästan alla planer på hur man bygger järnväg, intermodalitet och transportnoder i dag. Att inte knyta ihop flygplatsen när vi bygger järnvägen är väldigt synd. Samtidigt är sjöfarten viktig för Luleå och måste säkerställas.
Hon säger att tillgängligheten till Storheden, Karlsvik, väg 97 och Notviken måste säkras men att det får hanteras i nästa skede i järnsvägsplanen.
Regionens näringsliv vill också ha en östlig dragning av Norrbotniabanan genom Luleå.
Linda Nilsson, vd för Norrbottens Handelskammare, säger:
– För fortsatt möjlighet till regional utveckling och arbetsmarknadsutbildning så tror jag det är viktigt med den östra dragningen. Sett till den överenskommelse Sverige har med EU så är ju målåret 2030. Det är ju "i morgon", så det är bråttom.
Ann-Christin Viklund, flygplatschef, säger att hon ännu inte läst rapporten men att Norrbotniabanan är viktig för regionens fortsatta utveckling.
– Att knyta ihop transportslagen tåg-flyg skulle möjliggöra ett effektivare och mer sömlöst resande för passagerarna och undvika en säcklösning för Luleå som stad. Förslaget ska enligt vad jag förstår nu ut på remiss, vi får följa vad det definitiva beslutet blir efter det, säger hon.