Kommunal chefsträta

Luleå kommun förordar att man snarast ska utreda en utbyggnad av höghastighetståg mellan storstäderna.  Däremot sägs inte ett ord om Norrbotniabanan när kommunen tycker till om klimatpolitiken.

LULEÅ2008-05-31 06:00
Det blir en oväntad konsekvens av att kommunstyrelsens arbetsutskott har valt att ansluta sig till ett centralt yttrande från SKL, Sveriges kommuner och landsting. Yttrandet gäller klimatberedningens slutbetänkande, Luleå kommun har i likhet med andra kommuner fått möjlighet att yttra sig över det omfattande materialet. Det var meningen att kommunen skulle komma med ett eget yttrande, stadsbyggnadskontoret och miljökontoret fick i uppdrag att ta fram ett gemensamt yttrande. Men det stöp på att cheferna inte hade samma syn på vad som skulle stå i yttrandet, som två tjänstemän (en från vardera förvaltning) hade arbetat fram. - I det här fallet så skrev jag under det. Att stadsbyggnadskontoret valde en annan linje får de förklara varför de gjorde så, säger Mats-Åke Bygdemark som är chef för miljökontoret. Ingen samsyn
- Man kan inte tvinga fram en samsyn förvaltningschefer emellan, tillägger Mats-Åke Bygdemark. - Vi hade inte samma syn på saken. I yttrandet som man gjort från miljönämnden har man strikt beaktat klimat- och miljöaspekter. I vårt fall vill vi ha med ett stadsbyggnadsperspektiv, säger stadsbyggnadschefen Anders Dalstål.Var det formuleringarna om kärnkraften som du reagerade över?- Nej, jag går inte in och kommenterar vad det var. Från stadsbyggnadskontoret ställer vi oss bakom SKL:s yttrande, säger Anders Dalstål och tillägger att han fört en dialog med kommunchefen Bernt Grahn om detta.Petersen irriterad
Kommunalrådet Karl Petersen anser att den uppkomna situationen är oacceptabel. - Vi kan inte ha yttranden som inte är samordnade mellan stadsbyggnadskontoret och miljökontoret. Då får vi gå en annan väg, säger kommunalrådet Karl Petersen (s) irriterat.Karl Petersen tillägger att politikerna i kommunstyrelsen inte kan ha två olika yttranden att välja mellan. Det stod klart för honom när ärendena bereddes inför arbetsutskottets möte i måndags.- I det läget var vår enda möjlighet att ansluta oss till yttrandet från SKL, säger Karl Petersen. SKL:s yttrande får ju bland annat till följd att Luleå kommun förespråkar höghastighetståg mellan storstäderna?- Ja, jag lägger mig inte i vad det får för konsekvenser. Vi accepterar inte att det kommer olika yttranden till oss, säger Karl Petersen. Backas upp av miljönämnden
En majoritet av miljönämndens ledamöter har däremot ställt sig bakom det yttrande som tjänstemännen tagit fram och som miljöchefen godkänt. Beslutet togs på sammanträdet den 14 maj och paragrafen förklarades omedelbart justerad. - Vi anser att det är ett bra förslag. Tjänstemännen har spetsat till de känsliga frågorna på ett bra sätt, säger Göran Öhman (s), miljönämndens nye ordförande.Göran Öhman säger att hans parti och vänsterpartiet gärna vill att Luleå ska vara en föregångare på klimatpolitikens område. Yttrandet från miljönämnden fanns inte med i handlingarna när kommunstyrelsens arbetsutskott behandlade klimatberedningens slutbetänkande i måndags. - Det är ju så med politiken. Det är beklagligt att de inte fick läsa det, säger Göran Öhman. - Jag tycker att det är anmärkningsvärt. Tycker man inte om yttrandet kan man ändå bifoga det. Nu är det som om det aldrig har existerat, säger Bertil Bartholdson (v), ersättare i miljönämnden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!