Kolla täckning - kundens uppgift
Kajsa Larsson från Luleå köpte både mobil och ett 24-månaders abonnemang av Telenor när de hade en säljstation i grannskapet i maj månad.
Mobilköpet blev en flopp. - Jag kunde inte ringa och ingen kunde nå mig. Kajsa kontaktade Telenor och förklarade situationen, hon blev skickad kors och tvärs. Till slut kom hon till en kvinna för vilken hon återigen berättade om sina problem: - Det var inte fel på telefonen sade hon. Det var helt enkelt ingen täckning där jag använder den och så sade hon att "ni har ju så dålig täckning däruppe i Norrland", säger Kajsa förundrat. - Men hur kan man då stå och sälja telefoner? Om det inte finns täckning? Och ska man inte berätta det för kunden? - Jag kontaktade konsumentvägledningen i Luleå och fick veta att det var ganska utsiktslöst att få rätt. De fall som prövats i Allmänna Reklamationsnämnden visar det. Man måste själv som kund kolla upp täckning och sådana saker, säger Kajsa. Flera fall
Kuriren har talat med Johan Sundberg på konsumetvägledningen som bekräftar detta. - Vi har flera sådana här fall i Luleå. Johan Sundberg är starkt kritisk till det han tycker är ett osnyggt sätt att sälja som "lurar" överraskade kunder som slår till med ett köp på stan. Enligt Telenors statuter så är det kunden som ansvarar för att kolla om täckning finns. På Telenors hemsida finns det en speciell täckningskarta där man kan zooma in just sin hemadress och kolla täckning. Det har Kuriren gjort åt Kajsa och enligt Telenors egen karta råder där full täckning. Men Telenor har garderat sig, fast man kan utläsa denna uppgift så kan det ändå vara så att det finns mobilskugga skriver de i sin information, så vad ska Kajsa tro? Dessutom menar Telenor att kunden vid köp antingen ska begära skriftligt på att täckning finns eller spela in samtalet vid köpet. Kuriren kontaktade Telenors presstjänst som kollat täckningen och inte funnit att det skulle råda brist på sådan varför man där antar att det är fel på Kajsas telefon, fast det redan meddelats att så inte är fallet. - Gissa om jag är less på att bollas så här fram och tillbaka säger Kajsa irriterat som nu tycker att det faktiskt är Telenor som ska kontakta henne och fixa så att hon kan använda sin produkt eller bli löst ur abonnemanget. Inte tyst
Och se, på fredagen ringde Telenor upp Kajsa. - Naturligtvis är det på grund av att jag kontaktat pressen! Nu bad man så mycket om ursäkt och man förklarade att jag skulle få en ny telefon och man skulle göra allt för att det hela ska fungera. Och jag skulle få någon form av ersättning berättar Kajsa. Men håller tyst gör hon inte för det. - Nää för alla de andras skull som också råkat ut för det här vill jag att det ska komma fram hur vi behandlats. Telenor ska ha en prick på sig, säger Kajsa bestämt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!