Norrbotten får 28 nya trafikkameror

Trafikverket trappar upp trafikövervakningen. 28 nya fartkameror har fått klartecken. "På samtliga platser har vi konstaterat att medelhastigheten är för hög", förklarar åtgärdsplanerare Erik Stenlund.

Här kommer två trafiksäkerhetskameror att placeras ut under nästa år, avslöjar Erik Stenlund på Trafikverket. Det handlar om en sträcka på Kallaxheden i närheten av avfarten mot F21, där 70 km/h är högsta tillåtna hastighet.

Här kommer två trafiksäkerhetskameror att placeras ut under nästa år, avslöjar Erik Stenlund på Trafikverket. Det handlar om en sträcka på Kallaxheden i närheten av avfarten mot F21, där 70 km/h är högsta tillåtna hastighet.

Foto: Mikael Leijon

Luleå2024-03-07 05:00

Nu accelererar Trafikverket arbetet för att sänka hastigheten i trafiken. Nästan hälften av de planerade åtgärderna ska placeras ut i Luleå kommun.

I tio fall är allt klart för installation. Det handlar om sträckorna Alvik-Älvsbyn (väg 94, tre kameror), Gäddvik-Avan (länsväg 616, fem) samt Boden-Övre Svartlå (riksväg 97, två), där markinlösen och elanslutning redan finns på plats.

På sträckan Bergnäset-Kallax ska fyra trafiksäkerhetskameror placeras ut. Planen är att ha två på 70-sträckan förbi Kallaxheden samt två strax söder om byn.

– Våra mätningar visar att bilisterna i snitt kör fyra km/t för fort. Bybor har bett om en kamera mitt inne i byn, men Trafikverkets inriktning är att se över farthållningen på sträckor där minst 60 km/h är högsta tillåtna hastighet, motiverar Erik Stenlund beslutet.

Han pekar på att fartdämpande åtgärder som fartgupp och avsmalningar längs byavägen nyligen har genomförts i Kallax.

undefined
Söder om byn Kallax kommer trafikövervakningen att öka, när Trafikverket under nästa år placerar ut nya trafikkameror, understryker Erik Stenlund på Trafikverket.

E4 får fyra nya fartkameror. De placeras på ömse sidor av Ängesby- och Pitsundskorsningen.

– Störst avvikelse för hastighetsbegränsning sker i Pitsund. Där kör bilisterna i snitt 10 km/h för fort, avslöjar Erik Stenlund.

Övriga kameror placeras ut på sträckorna Pålberget-Arnemark (374, fyra) samt Åkroken-Kalix (580, sex).

Projektering startar under året och byggs nästa år.

– Vi har redan valt de bästa positionerna, men kan behöva revidera planen beroende hur dyrt det blir med elanslutning och marklösen, säger Erik Stenlund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!