Nu accelererar Trafikverket arbetet för att sänka hastigheten i trafiken. Nästan hälften av de planerade åtgärderna ska placeras ut i Luleå kommun.
I tio fall är allt klart för installation. Det handlar om sträckorna Alvik-Älvsbyn (väg 94, tre kameror), Gäddvik-Avan (länsväg 616, fem) samt Boden-Övre Svartlå (riksväg 97, två), där markinlösen och elanslutning redan finns på plats.
På sträckan Bergnäset-Kallax ska fyra trafiksäkerhetskameror placeras ut. Planen är att ha två på 70-sträckan förbi Kallaxheden samt två strax söder om byn.
– Våra mätningar visar att bilisterna i snitt kör fyra km/t för fort. Bybor har bett om en kamera mitt inne i byn, men Trafikverkets inriktning är att se över farthållningen på sträckor där minst 60 km/h är högsta tillåtna hastighet, motiverar Erik Stenlund beslutet.
Han pekar på att fartdämpande åtgärder som fartgupp och avsmalningar längs byavägen nyligen har genomförts i Kallax.
E4 får fyra nya fartkameror. De placeras på ömse sidor av Ängesby- och Pitsundskorsningen.
– Störst avvikelse för hastighetsbegränsning sker i Pitsund. Där kör bilisterna i snitt 10 km/h för fort, avslöjar Erik Stenlund.
Övriga kameror placeras ut på sträckorna Pålberget-Arnemark (374, fyra) samt Åkroken-Kalix (580, sex).
Projektering startar under året och byggs nästa år.
– Vi har redan valt de bästa positionerna, men kan behöva revidera planen beroende hur dyrt det blir med elanslutning och marklösen, säger Erik Stenlund.