Klarar inte kraven

Lärarutbildningen vid universitet klarar inte kraven för högre utbildning. Anledningen är att andelen disputerade lärare är för låg, under 30 procent. Det konstaterar Högskoleverket i en undersökning.  - Vi har redan genomfört förändringar som kommer att förbättra situationen, säger rektor Pia Sandvik Wiklund.

LULEÅ2008-04-09 06:00
Högskoleverket har granskat lärarutbildningen i landet som ges vid 26 universitet och högskolor. I granskningen kritiseras undervisningen vid tio universitet för att man inte når upp till de kvalitetskrav som finns för högre utbildning. 23 procent, inte 30
I kraven ingår att minst 30 procent av lärarna ska ha disputerat. Men på tio universitet och högskolor är andelen forskarutbildade lägre, för Luleå tekniska universitet rör det sig om 23 procent. Universitetets rektor Pia Sandvik Wiklund säger att hon inte tar så allvarligt på kritiken. Hon motiverar det med att Högskoleverkets undersökning baseras på den situation som rådde för drygt ett år sedan. Enligt Sandvik Wiklund har mycket hänt sedan dess. Bland annat har flera professorer anställts för att bland annat undervisa elever. -  De strävanden vi har stämmer överens med det som Högskoleverket talar om: vi har redan inlett arbetet med att öka andelen disputerade lärare. Och vi kommer inte att nöja oss med att bara ha 30 procent disputerade, andelen ska bli högre, säger Sandvik Wiklund. Hon säger att universitetet också försöker locka lärare på lärarutbildningen att börja forska, allt för att höja kompetensen på dem och därmed kvaliteten i lärarutbildningen. På Högskoleverket, HSV, ger man rektor Pia Sandvik Wiklund delvis rätt i hennes kritik mot utredningen. Det gäller främst att mycket har hänt under det år som gått sedan man samlade in uppgifter från de olika lärosätena. Men utredaren Joakim Palestro tycker ändå att universitetet kan göra mer. Enkel metod
-  Det är oerhört viktigt att universiteten höjer andelen disputerade lärare. Och det finns en enkel metod att klara det: anställ dem som redan disputerat - det är lätt eftersom många av dem inte har något arbete. Den granskning som Högskoleverket gjort av lärarutbildningarna är inte bara till nackdel för Luleå tekniska universitet. Verket ger universitetet beröm för svenskundervisningen. "Verksamheten inom svenskämnet fungerar väl med ambitiösa lärarutbildare och en klar profil och forskningsorienteringen". Däremot får matematikundervisningen kritik, enligt HSV är inte matematik och matematikdidaktik, om hur matematikundervisning och lärandet i klassrummet går till, ihopkopplade.

Antal disputerade lärare

2006 hade Luleå tekniska universitet 112 lärare. De delade på sammanlagt 47,2 tjänster. Av dem hade 10,9 disputerat (23 procent).

Vid tio universitet och högskolor är andelen forskarutbildade lärare lägre än 30 procent. Det gäller vid högskolorna i Borås, Gävle, Malmö, Skövde, Högskolan Väst, Karlstads universitet, Luleå tekniska universitet och Mittuniversitetet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!