Kjell Sundvall får doktorshatt

Regissören och Luleåsonen Kjell Sundvall känner sig hedrad av att bli hedersdoktor. Men pappa Gösta är inte lika imponerad.
- Nog kunde de ha valt en lämpligare kandidat.

LULEÅ2006-11-11 06:00
Kjell Sundvalls filmkarriär började på Kuriren. Som tonåring började han recensera filmer.
- Gunnar "Cyrris" Söderholm skrev om A-filmer medan jag fick skriva om B-filmer. Han lärde mig mycket om film. Efter ett tag förstod jag att det var en person som bestämde om publiken skulle bli glad eller ledsen. Då bestämde jag mig för att bli en sådan person.
- Mamma som var syo-konsulent sade nej - hon tyckte att jag skulle skaffa mig ett riktigt arbete.
Men Kjell Sundvall hade bestämt sig. Efter att ha gått på Dramatiska institutet började han ägna sig åt att arbeta med film.
- Jag har lyckats försörja mig som frilansade regissör i många år och jag tror att jag ska klara det länge till.

Ny film i Norrbotten
Han talade om det här på fredagen på en presskonferens där årets hedersdoktorer presenterades. I det sammanhanget talade Sundvall om en dröm som han alltid haft: att få komma till Hollywood och arbeta. Än så länge har det inte kommit något erbjudande.
- Jag tar ett litet steg västerut nästa år, då ska jag göra en film i Norge med norska skådespelare.
Sundvall har också planer på att göra en film i Norrbotten om två år om finansiering går att lösa. Filmen är ett drama som utspelas under mellankrigstiden.
På presskonferensen deltog också en annan blivande hedersdoktor: Panos Plegas som är teknisk direktör vid Volvo Aero, ett företag som har mycket täta kontakter med universitetet när det gäller forskning och utveckling.
- Vi har haft och har stor nytt av att samarbeta med Luleå tekniska universitet. Det gäller inte minst vid svetssimuleringar som gör att vi kan upptäcka svaga punkter på motorerna och sedan förstärka dem.

Nytt sätt att arbeta
Panos Plegas säger att det är mycket hårda krav som ställs vid tillverkning av flygmotorer. Det handlar inte minst om säkerhet, att ingenting får gå fel.
På grund av allt detta tar det mellan åtta och tolv år att ta fram en ny flygmotor.
Produktionen ställer allt högre krav på personalen. Det tänker Volvo Aero möta genom att införa ett nytt sätt att arbeta. Det handlar om att låta tekniker och ingenjörer i andra länder samarbeta med hjälp av olika dataprogram för att utveckla nya produkter.
- Målet är total flexibilitet. Men självklart måste vi ha en kritisk massa (ett visst antal anställda) här i Sverige för att klara vår expansion och utveckling inom den närmaste åren, säger Panos Plegas.
Han har en diger meritlista. Bland annat deltog han i utvecklingen av huvudmotorn till Ariane-raketen som togs fram av den Europeiska rymdorganisationen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om