Landets samtliga systembolag drabbades på onsdagseftermiddagen av ett datahaveri som innebär att 75 procent av alla kassaterminaler var utslagna. På flera håll i landet tvingades butikerna stänga tillfälligt.
-Av någon oförklarlig anledning har oplanerade uppdateringar skjutits ut till våra kassaterminaler. Vanligtvis görs det här nattetid när terminalerna inte är i drift. Det innebar att vi manuellt varit tvungna att starta om samtliga terminaler och det tar mellan 10 och 30 minuter beroende på kassamodell, säger Lennart Agén, presschef på Systembolaget till TT.
Enligt Agén var det ett tiotal butiker som tvingades stänga helt under en kort period eftersom ingen kassaterminal fungerade.
– Både kunderna och vår personal blev förstås frustrerade när det inträffade.
På Systembolaget på Storheden tog det cirka 30 minuter innan kassorna var igång igen.
- Men alla stod jättesnällt och väntade, berättar Stefan Keisu som är butikschef.
En av kassorna i butiken kom igång ganska snart och sedan följde de andra terminalerna efter hand.
- Det flöt på. Folk väntade tålmodigt och jag gick omkring och berömde dem, säger Stefan Keisu.
Vid 16.50 var kassorna och kommersen igång igen.
Möjligen kan kassasammanbrottet synas som ett tecken inför Folknykterhetens dag på Kristi himmelsfärdsdag?
- Då har vi stängt, påpekar Stefan Keisu.