Karlsvik nästa!
Störst i landet - i alla fall när det gäller spårmeter under tak. Lägg därtill tre tillskott i fordonssamlingen och invigningen är ett måste.
UNIKA SAMLINGAR. En utvecklingskedja av träkolsvagnar finns att se på Norrbottens järnvägsmuseum i Luleå. Allt från 1800-talet och framåt.
Foto: Ingela Rasimus
Utöver jättehallen vill museet även passa på att visa upp fordonssamlingens tre nya tillskott som kommer från Sveriges järnvägsmuseum i Gävle. Ett av dem är det första svenskbyggda malmtågsloket, Ma 779.- De byggdes 1902, vårt exemplar är något år äldre, berättar E Bertil Persson.De två andra pärlorna är det allra första svenska elektriska loket, Z 31, från 1909/10 samt Sveriges första elektriska snälltågslok, Pa 27, byggt 1914 och med en topphastighet på 100 kilometer i timmen.Järnvägsmuseet planerar att ta hem nya fordonskombinationer, E Bertil Persson menar att förändring är ett måste, de vill heller inte bara vara ett ingenjörsmuseum utan även ett familjemuseum.- Om vi har samma saker femte gången besökaren kommer då vänder de i dörren, menar han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!