Personer över 65 år som vill ha sin tredje dos av vaccinet mot covid-19, uppmanas att boka tid för detta. Men den som av olika skäl inte kan använda sig av den digitala bokningen via 1177, riskerar att få vänta.
Det fick Luleåbon Jan-Olof Norman erfara på måndagen.
– Först fick jag fel nummer till bokningen av 1177. Jag ringde och hamnade i södra Sverige. Sedan ringde jag det nummer som står på hemsidan. Där sade de att det var något tekniskt fel och att jag måste prova igen om någon timme. När jag ringde igen, då fick jag höra att vaccinationstiderna var slut och att jag måste återkomma en annan dag.
Jan-Olof Norman suckar djupt och konstaterar att det inte är helt enkelt för en äldre människa att kunna boka en tid.
– Det är rena rama katastrofen.
Hälso- och sjukvårdsdirektör Pia Näsvall bekräftar att det är problem med bokningarna via telefon just nu.
– Det finns ju ett 010-nummer som vi har haft hela tiden på 1177, det är det man ska ringa. Sedan är det så att vi hade en köperiod i våras och nu har vi en igen. Det är kopplat till att många väljer bokning via telefon. Alla kan inte boka på webben, så är det, säger hon.
Pia Näsvall beklagar det uppkomna läget och påpekar att regionen bemannar upp med mer personal och att de som inte blir uppringda på dagtid kan bli det på kvällen.
– Men det är klart att det inte är en önskvärd situation. Vi ska självklart jobba bort kön.