Kanonår för turismen

Det ser ut att bli en fantastisk sommar för turismnäringen i Norrbotten. I juni ökade antalet gästnätter med fem procent. - Campingsiffrorna har inte kommit än men de ser ännu bättre ut, säger Jan-Erik Jaensson, vd för Swedish Lapland.

GLADA BESKED. Marknadsföring och profilering av länets turism börjar ge resultat, konstaterar en nöjd länsturist-vd Jan-Erik Jaensson med anledning av sommarens turistsiffror.

GLADA BESKED. Marknadsföring och profilering av länets turism börjar ge resultat, konstaterar en nöjd länsturist-vd Jan-Erik Jaensson med anledning av sommarens turistsiffror.

Foto: Berndt Dimeus

Luleå2009-08-06 06:00
Det ser ut som om 2009 kan bli den bästa sommaren på länge för turismnäringen i Norrbotten. Fullbelagda anläggningar i nästan hela länet under juli månad och statistiken för juni visar att fler och fler väljer att turista i norr även i början av sommaren.- Det ser väldigt bra ut. Synd bara att vi inte kan redovisa hur många som använt våra campinganläggningar, säger Jaensson.Glad över fler utlänningar
SCB och Tillväxtverket, som ansvarar för statistiken, har nämligen lovat att branschen ska få en månatlig inkvarteringsstatistik som även
inbegriper campingplatserna. I dag kommer en sådan sammanställning bara en gång om året.- Dessutom har vi inte ens fått siffrorna för 2008 ännu.Jaensson är i alla fall extra glad över det ökade utländska intresset för att turista i Norrbotten.- Under juni månad ökade gästnätterna med 42 procent.Det handlar om en jättelik stegring från 26.000 gästnätter i juni 2008 till årets 37.000.Även om man räknar samman perioden januari-juni så ser det bra ut. Ackumulerat har antalet övernattningar ökat med nio procent.- Vi har satsat en del på marknadsföring i London och Tyskland. Jag vet inte om det har bidragit.Storstadsområdena lockar förstås flest utländska turister men efter Stockholm,
Göteborg och Skåne är det faktiskt Norrbotten som är mest attraktivt, i alla fall
under juni månad.Uteblev
När det gäller aktiviteter är det i huvudsak två områden som intresserar turisterna:- Det är vandring och fiske som gäller, säger Jaensson.Han berättar att aktivitetsturismen drabbades av en stor nedgång under perioden oktober 2008-mars 2009 på grund av konjunktursvackan.- Det var företagskunderna som uteblev och det har vi
lidit av.Swedish Laplands vd ser gärna att fler företag etablerar sig i aktivitetssektorn.- Men vi måste rikta våra aktiviteter mot dem som har pengar. Norrbotten har inte kapacitet för massturism.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om