Kanonår för turismen
Det ser ut att bli en fantastisk sommar för turismnäringen i Norrbotten. I juni ökade antalet gästnätter med fem procent. - Campingsiffrorna har inte kommit än men de ser ännu bättre ut, säger Jan-Erik Jaensson, vd för Swedish Lapland.
GLADA BESKED. Marknadsföring och profilering av länets turism börjar ge resultat, konstaterar en nöjd länsturist-vd Jan-Erik Jaensson med anledning av sommarens turistsiffror.
Foto: Berndt Dimeus
SCB och Tillväxtverket, som ansvarar för statistiken, har nämligen lovat att branschen ska få en månatlig inkvarteringsstatistik som även
inbegriper campingplatserna. I dag kommer en sådan sammanställning bara en gång om året.- Dessutom har vi inte ens fått siffrorna för 2008 ännu.Jaensson är i alla fall extra glad över det ökade utländska intresset för att turista i Norrbotten.- Under juni månad ökade gästnätterna med 42 procent.Det handlar om en jättelik stegring från 26.000 gästnätter i juni 2008 till årets 37.000.Även om man räknar samman perioden januari-juni så ser det bra ut. Ackumulerat har antalet övernattningar ökat med nio procent.- Vi har satsat en del på marknadsföring i London och Tyskland. Jag vet inte om det har bidragit.Storstadsområdena lockar förstås flest utländska turister men efter Stockholm,
Göteborg och Skåne är det faktiskt Norrbotten som är mest attraktivt, i alla fall
under juni månad.Uteblev
När det gäller aktiviteter är det i huvudsak två områden som intresserar turisterna:- Det är vandring och fiske som gäller, säger Jaensson.Han berättar att aktivitetsturismen drabbades av en stor nedgång under perioden oktober 2008-mars 2009 på grund av konjunktursvackan.- Det var företagskunderna som uteblev och det har vi
lidit av.Swedish Laplands vd ser gärna att fler företag etablerar sig i aktivitetssektorn.- Men vi måste rikta våra aktiviteter mot dem som har pengar. Norrbotten har inte kapacitet för massturism.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!