Hans-Ola Ericsson kom till Musikhögskolan i Piteå för 25 år sedan. Vid sidan om arbetet som orgelprofessor deltog han i flera projekt när det gällde att restaurera kyrkoorglar. Bland annat var han med om att rekonstruera orgeln i Övertorneå kyrka.
Tack vare det finns en kopia av orgeln både i Norrfjärdens kyrka och i Tyska kyrkan i Stockholm. De många restaureringarna väckte en tanke hos Hans-Ola Ericsson.
- Det skulle vara roligt att få en orgel i en profan (icke kyrklig) miljö.
Den här idén tog Ericsson med sig när det kom beslut om att bygga ett konserthus vid Musikhögskolan i Piteå. Ericsson berättar om hur han och hans fru spelade upp ett musikstycke på en miniorgel för makarna Karl och Margareta Kempe som står bakom Kempefonden.
Hans-Ola Ericsson berättar hur Karl Kempe blev imponerad av orgelspelet och idén att bygga en orgel i det blivande konserthuset.
- Han sade att han för tillfället bara kunde bidra med tio miljoner av de 35 som en orgel skulle kosta. Därmed var projektet i hamn.
Konserthuset i Piteå byggdes med en holk som skulle rymma en framtida orgel.
- Vi hade räknat med att det skulle ta lång tid innan vi kunde fylla holken med en orgel. Men tack vare Karl Kempe och Kempefonden fick vi flera andra finansiärer.
Professor Hans-Ola Ericsson blir lyrisk när han beskriver orgeln som invigdes för en dryg månad sedan.
- Den här orgeln är bäst i världen och den är placerad i en konsertsal som är en av de bästa i världen. Nu återstår bara en sak: att få till ett övertonsverk.
Ericsson kan inte dölja sin entusiasm för denna idé som han anser skulle skapa helt nya förutsättningar för den samtidiga musiken.
- Med ett övertonsverk kan man få fram klanger som ingen tidigare har hört. Det går att färga vilka toner som helst med vilka övertoner som helst. Det skapar fantastiska förutsättningar för kompositörer, säger professor Hans-Ola Ericsson som är verksam vid ett universitet i Montreal i Kanada.