Kampanjer för livgivande vatten
Rent vatten för alla världens människor. Det är målet för många hjälporganisationer runt om i Sverige. I lördags arrangerades Livsloppet i Luleå för att inbringa pengar till behövande. - En miljard människor har inte tillgång till rent vatten, konstaterar Annette Hegström, missionsombud för Svenska Kyrkan.
Livsloppet är en årligt återkommande kampanj som bidrar med pengar till olika hjälpinsatser. Pengarna går till projekt i fattiga länder i bland annat Afrika och Latinamerika. - Vatten är en bristvara för mer än en miljon människor, så vi det här arbetet räddar många liv, konstaterar Annette Hegström innan det blivit dags för promenadrundan.En stund senare och bara ett stenkast från Svenska kyrkan träffade vi några representanter från Unicef. De stod utanför Smedjan för att uppmärksamma kampanjen En droppe vatten. - Unicef har mer än 40 års erfarenhet av vatten och sanitetsprojekt, berättar Peter Brundin, för dagen iklädd en påskharedräkt. - Projektet riktar sig till Etiopien där de har svåra vattenproblem, säger kollegan Sandra Öhman.Många droppar små
Unicefs kampanj är ett samarbete med svenska skolor i hela landet. Den lilla blå droppen säljs av skolungdomar, som erhåller en del av vinsten. Det finns också ett tävlingsmoment med i bilden. Den skolklass som säljer flest droppar vinner ett fint pris. - Vinnaren får en heldag med klassen på Teknikens hus, säger Sandra Öhman. Kampanjen pågår till och med 12 maj. Mer information finns på Unicefs hemsida, www.unicef.se
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!