Kampanj tvingar tjejer ta ställning

Försvarets nya kampanj till tjejer i gymnasiet ska ändra synen på värnplikten.
Den har ökat antalet ansökningar med 400 procent under kampanjperioden.
? Kampanjen går ut på att värnplikten ska ses som ett av de naturliga alternativ som finns för tjejer efter gymnasiet, säger Staffan Störner, marknadsansvarig på försvarsmaktens rekryteringscent-rum.

LULEÅ2006-04-21 06:30
Värnpliktskampanjen pågick under december 2005 till och med januari 2006. Fortfarande finns annonser ute på webbsidor som Lunarstorm och Playahead. Tanken med kampanjen är att värnplikten ska framstå som ett vanligt alternativ för tjejer att göra något annorlunda efter studenten. Det ska vara lika intressant för tjejer som att åka utomlands och jobba som au-pair eller att resa världen runt som backpacker.<br>&nbsp;? Värnplikten ska vara ett av sätten att komma hemifrån och stå på egna ben för den som är skoltrött efter gymnasiet, och så ger den möjlighet till arbete utomlands, säger Staffan Störner.<br>Effekterna av kampanjen är de hittills största som försvarsmakten uppmätt. Under kampanjperiodens två månader skickade 500 tjejer in ansökningar om att få antagningspröva till värnplikten. Det är 300 fler än vanligt under den perioden.<br>&nbsp;? Kampanjen har i alla fall skapat intresse. Den är rätt så kaxig. Den har tvingat tjejer till att ta ställning. Antingen har man reagerat positivt på kampanjen eller så negativt. Det brukar vara vanligt med reaktioner någonstans mittemellan. Den senaste kampanjen utmanar och ställer saken på sin spets lite grann, ?Spräng en bro?, är ju inget roligt egentligen. Den måste ses i ett skämtsamt sammanhang. Sedan vet vi inte hur många av dessa tjejer som verkligen blir inskrivna till värnplikten, säger Staffan Störner.<br>Försvarsmakten har bara haft tre stora reklamkampanjer riktade särskilt till kvinnor sedan 1980-talet. Den nya kampanjen har undvikit att skoja med könsroller något som varit vanligt tidigare.<br> Den första som gjordes just på 1980-talet visades som film på bio. Det var två tjejer som satt på en parkbänk. Två killar i militäruniformer slår sig ner på samma bänk och börjar knacka morse till varandra om tjejerna. Rätt var det är svarar en av tjejerna tillbaka genom att knacka på morse, något om: ?Nu kan tjejer också göra lumpen och lära sig morse, så passa er grabbar?.<br> Den andra kampanjen som gjordes 2004, visar fötterna på en person med militärkängor som tar avsked av sin älskade. Deras ansikten visas inte, men tjejen respektive killens röst hörs. Så kommer de i bild och det visar sig att det är tjejen som bär kängorna, och som tar avsked av killen när hon ska rycka in.<br>Förutom dessa stora reklamkampanjer har det funnits annonser särskilt riktade till tjejer genom åren, som i slutet av 1990-talet. Då löd texten i en annons i typiska tjejtidningar: ?Det krävs muskler för att bli officer, men dom ska sitta 30 cm ovanför biseps.?<br>&nbsp;? Vi har alltså inte haft så många kampanjer riktade till tjejer inom försvaret. Det mesta arbetet har satsats på att förändra kulturen inom det militära, säger Staffan Störner.<br><br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om