Kampanj för lokal mat

Livsmedelsbranschen i Norrbotten gör gemensam sak. Konsumenterna ska övertygas om att rata lågprisstämplat och riksvaror till förmån för lokalproducerat.
? Det vi gör får bara inte gå dåligt, säger Stefan Erkki, Matproducenter i Norr.

LULEÅ2005-11-16 06:30
Misslyckas kampanjen, som det är frågan om, äventyras flera hundra jobb inom livsmedelsindustrin i Norrbotten, enligt Matproducenter i Norr.<br>Organisationen, där Stefan Erkki är ordförande, har bildats för att samla branschkrafterna från länet och så långt finns 18 företag med. Tillsammans står de för 900 jobb och i hela livsmedelsbranschen i Norrbotten dubbelt så många. Fast trenden är att länets livsmedelsindustri tappar i försäljning, enligt Matproducenter i Norr.<br>Svårt ta stora uppdrag<br>Som en faktor lyfter Stefan Erkki fram stora anbudsupphandlingar, som slutar med att någon stor leverantör tar hem uppdraget. Små leverantörer, som de i länet, kan inte svara upp mot de stora uppdragen och inte ensamma bära den tunga administration upphandlingarna för med sig.<br>Svaret på det blir att jobba ihop. Charkföretag kan tillsammans lägga bud till en kommun eller inrikta sig mot delar av anbud, om så är gångbart.<br>Riksavtal oroar<br>Andra orsaker till oro i branschen är de stora detaljhandelsföretagens riksavtal, där åter-igen lokala leverantörer är för små. Fast vid en presskonferens som Matproducenter höll i Luleå igår stack Nyhléns & Hugosons ut hakan. Företaget tar sikte på riksuppdrag.<br>&nbsp;? Vi har varit och knackat på men inte lyckats riktigt. Det får inte vara färskvaror utan varorna måste kunna lagras. Ölkorv och salami är exempel på sådana varor, sade Bert Eriksson, på företagets marknadssida.<br>En ytterligare press för branschföretag i länet är att detaljhandelsföretagen alltmer säljer varor i eget namn, något som märkts på mjölkvaror. Företag som ICA med flera gör då upp med något mejeri om breda leveranser.<br>Importerad mjölk<br>Därtill säljer butiker nu importerad lågprismölk.<br>Matproducenter gör nu som Norrmejerier, nämligen vänder sig direkt till konsumenterna. De uppmanas välja; antingen lokalproducerat med kvalitet och korta leveranser eller så en framtid med få konkurrenter kvar på marknaden, där samma varor dyker upp överallt, heter det.<br>&nbsp;? Vi vill lyfta fram det lokalproducerade och vad vi tillsammans ger bygden i form av arbetstillfällen och skattemedel, säger Stefan Erkki.<br>Bland de över 50 år finns många konsumenter som lokalproducenterna gillar. Svårare är det att nå de på 20?50 år.<br>Norrmejerier har ännu ingen klar bild av hur företagets egen kampanj slagit ut, enligt Hans Hällgren, mejeriansvarig i Luleå. Den prissänkta 1,5-litersmjölken har dock ökat något i försäljning.<br><br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om