Luleåföretaget lagar mat åt hela Norrland

Här är Luleåföretaget som föder norrlänningar.
Varje dag tillagas 4 500 matlådor på Bergnäsets industriområde.
– Jag tror att den växande efterfrågan beror på att vi blir mer och mer bekväma. På vardagar har vi mindre tid att laga mat, säger Per Forsberg, vd i Kalasmat.

"Vi har alltid roligt på jobbet. Många kommer från Thailand. Vi kan prata vårt språk och det är säkert en anledning till att så många arbetar här sedan många år", berättar Kanya Khuntusang. Till vänster syns Somphon Persson och Homklai Sisopha.

"Vi har alltid roligt på jobbet. Många kommer från Thailand. Vi kan prata vårt språk och det är säkert en anledning till att så många arbetar här sedan många år", berättar Kanya Khuntusang. Till vänster syns Somphon Persson och Homklai Sisopha.

Foto: Pär Bäckström / Frilans

Luleå2025-01-02 05:30

Nyheten i korthet

  • Luleåföretaget Kalasmat, som tillagar 4 500 matlådor dagligen, förväntas slå omsättningsrekord för femte året i rad, med en omsättning på över 50 miljoner kronor 2024.
  • Företaget, som har 25 anställda, tillagar upp till 1 100 lunchportioner för elever på Nya läroverket och distribuerar matlådor från Sundsvall till Riksgränsen.
  • Trots framgångarna kämpar företaget med höga råvarupriser, vilket påverkar vinsten. De överväger att expandera eller införa skiftgång på grund av platsbrist.

I ett nedlagt skolkök huserar Kalasmat med sina 25 anställda. Fem år i rad har företaget slagit omsättningsrekord. 2024 ser inte ut att bli ett undantag.

Företaget har haft en snabb utveckling. I år ser omsättningen ut att landa runt 50 miljoner kronor. 

I restauranglinjens forna skolkök på Bergnässkolan råder full aktivitet. Här arbetar uppemot 22 personer. Många härstammar från Thailand.

– Det gör arbetet extra roligt. Vi kan prata vårt språk. Det är en av anledningarna till att så många arbetat här i flera år, förklarar Kanya Khuntusang, inne på sitt åttonde år hos Kalasmat.

undefined
Luca Linetti är född i italienska Bari, men efter 20 år i Sverige har han funnit sig till rätta i Norrland. "I dag har jag två hus i Kalix, men jag hoppas kunna flytta till Luleå inom kort."
undefined
Somphon Persson rostar potatisen som strax ska förpackas i en matportion.
undefined
"En nyckel till vår framgång är att vi har lite svinn. Vi tar den bästa biten av laxen till vår sushi och resten blir till laxlåda. Med gurkan gör vi likadant, bästa biten till vår sushi och resten hamnar i salladen", förklarar Per Forsberg, vd på Kalasmat.
undefined
Samtliga i personalen ska klara alla arbetsmoment och är därför vana att byta arbetsmoment i det före detta skolköket.

 

undefined
Wanpoen Janosi och Duangjai Chobphai förpackar pastasallad med kycklingspett.
undefined
Ett 80-tal maträtter, 8 sallader, 10 baguetter eller trekantiga mackor finns för närvarande på Kalasmats meny. Innan nyåret ska fyra nya thailändska rätter lanseras.
undefined
Varje dag distribueras 4 500 matlådor till ett område som sträcker sig från Sundsvall i söder till Riksgränsen i norr, förklarar Per Forsberg, vd på Kalasmat.

Vid ett stekbord bryner italienaren Luca Linetti köttbullar. Efter att ha bott i Sverige i 20 år börjar han känna sig som en norrlänning.

– Jag äger två villor i Kalix, men funderar på att flytta till Luleå. Norrland är perfekt för mig. Här finns den lugn och ro som jag söker, säger Luca Linetti.

Arbetstempot är uppskruvat. Här tillagas matlådor som ska distribueras till ett område som sträcker sig från Sundsvall upp till Riksgränsen.

Tan Duangchi Bunchioet, Wanpoen Jánusi och Duangiai Chobphrai förpackar pastasallad med grillade kycklingspett. På bordet intill placerar Samran Boström ut äggskivor i snart trekantiga smörgåsar.

– Vi ser till att rotera mellan matstationerna. Alla ska kunna göra allt. Vi tillagar i princip all mat från grunden. Vi försöker att handla lokalt i alla lägen. Vi köper mejeriprodukter från Norrmejerier, korv från Nordchark och vi är kund hos BD Fisk. Varje dag kan vi göra upp till 300 portioner per maträtt, berättar Per Forsberg.

Homklai Sisopha använder en våg för att säkra att varje portionsförpackning får exakt rätt innehåll.

undefined
"Vi har alltid roligt på jobbet. Många kommer från Thailand. Vi kan prata vårt språk och det är säkert en anledning till att så många arbetar här sedan många år", berättar Kanya Khuntusang. Till vänster syns Somphon Persson och Homklai Sisopha.
undefined
"Vi lägger inga pengar på marknadsföring. Vi satsar våra pengar på råvaror och låter maten tala för oss", hävdar Per Forsberg som är Kalasmats vd.
undefined
Tillsammans har de 25 års yrkeserfarenhet på Kalasmat, från vänster: Tan Duangchai Bunchoet, Wampoen Jánosi och Duangjai Chobphrai.
undefined
Januree Sundqvist gör i ordning dagens smörgåsar med tonfisk och ägg.
undefined
Kalasmat tillhör tillsammans med Nyhlén & Hugosson de största matportionsproducenterna i norra Sverige.

Husmanskost utgör ryggraden i utbudet. Storsäljaren är köttbullar med stuvade makaroner samt rödspätta med kokt potatis och remouladsås. Asiatiska rätter blir alltmer populära. Nu har den thailändska personalen tagit fram fyra nya rätter som snart ska lanseras.

Den kritiska punkten i processen är nedkylningen. Den ska ta 90 minuter i sju specialmaskiner för att maträtten inte ska förlora näringsämnen.

I kylrummet står färdiga matportioner staplade.

– Vi börjar bli trångbodda. Antingen får vi bygga ut eller införa skiftgång. Vi börjar närma oss smärtgränsen för vad vi kan göra i nuvarande lokaler, säger Per Forsberg.

I företaget ingår dotterbolaget Kalaskulan, som driver en lunchrestaurang, catering och hotell på Bergnäsets industriområde. Även här handlar det om tillväxt, sedan det numera tillagas uppemot 1 100 lunchportioner till elever på Nya läroverket.

Har ni koll på vem som är era kunder?

– De köper våra matportioner både till lunch och middag. Vi har kunder fram till 30-årsåldern, men sedan förlorar vi dem under barnfamiljsåren innan de återvänder efter 40. Pensionärer är en stor kundgrupp, svarar Per Forsberg.

Ser du någon trend inom catering?

– Min bild är att catering växer efter pandemin. I dag överstiger omsättningen för Kalaskulans catering ett sjusiffrigt belopp. Vi ser en trend att alternativa menyer som en mixbuffé eller en grillbricka efterfrågas till julpartyt.

Varför blev vinsten så låg under 2023?

– Det är råvarupriset som tynger ned vårt resultat. Vi har försökt att spara på annat för att behålla samma pris. Det är en svår balansgång, där vi tror att vi skulle förlora försäljning ifall vi höjde priset. Priset är en viktig del för kundens val.

Företag i fokus

Namn: Kalasmat i Luleå AB

Ägare: Per Forsberg, Jan Isaksson och Stefan Eriksson.

Grundat: 2011

Antal anställda: 25

Omsättning 2023: 46 miljoner kronor

Resultat efter finansnetto: 1 miljon kronor

Företagets tillgångar 2023-12-31: 121,6 miljoner kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!