Kajsa Fasth tror på Luleå

Kajsa Fasth, 40 år, med rötter i Mörön. Se här Visit Luleås nya vd.

Foto: Håkan Gidlöw

Foto: Håkan Gidlöw

Foto: Håkan Gidlöw

Luleå2010-12-10 06:00

Internationell erfarenhet av krig och katastrof som Röda korset-delegat i länder som Iran, Pakistan och Afghanistan. Har jobbat i Kina bland annat med Volvo lastvagnars etablering. Återvände till Luleå 2005. Har sedan dess arbetat med världsmarknaden hos Liko i Alvik, som tillverkar lyftar och andra hjälpmedel för rörelsehindrade.

Ett lyft
- Ja, Kajsa har verkligen sett sig om i världen. Hennes erfarenheter av människor från främst Asien kan ge ett lyft även för Luleå och Norrbotten. Vi ser fram emot det här.

- Det är bara fem veckor sedan vi kunde offentliggöra att Elisabeth Ennefors skulle lämna vd-posten. Sedan har vi haft 27 intressenter. Och nu har vi hittat topptjejen Kajsa Fasth. Vi tror fast på henne som ny vd, säger Ove Danielsson, ordförande för Visit Luleå.

Kajsas tre magneter
Vad har Luleå att locka med? De tre bästa magneterna?

- Då listar jag främst 1.312, det antal öar som vi kan ståta med i Luleå skärgård. Och som jag nu hoppas ska bli ännu mer tillgänglig och en ännu bättre turistattraktion. Det andra är Luleåborna. Och på tredje plats den fantastiska kulturen. Ta bara musiken och teatern, säger Kajsa Fasth.

Smarta allianser
Visit Luleå är en organisation där företag gemensamt driver och stimulerar besöksnäringens utveckling i Luleå. Visit Luleå ägs gemensamt av företag, organisationer, föreningar och Luleå kommun.

På Visit Luleås hemsida heter det att de ska arbeta inom två huvudsegment: affärsresande och privatresande. Inom dessa utvecklas smarta allianser för fler och större affärer i besöksnäringen. Visit Luleå ska även arbeta med generell destinationsutveckling.

Målet för den närmaste fyraårsperioden är att omsättningen i Luleås besöksnäring ska öka med 20 miljoner kronor per år. 2014 ska den totala omsättningen uppgå till minst 800 miljoner. Luleå ska bland annat ha fler konferenser och kongresser, fler privatresande under hela året, fler kryssningsfartyg och bättre kommunikationer med bland annat internationellt direktflyg.

Är sinolog
Och nu har alltså Visit Luleå fått Kajsa Fasth som ny vd.

Vad är din bakgrund?

- Från min tidigare tid minns säkert en del Luleåbor mig från då jag spelade fotboll för Alvik. Jag var också med och startade företaget Korvgubben och har sålt många korvar till Luleåbor. Jag har pluggat både vid universitetet i Lund och sedan i Luleå. Som sinolog har jag läst och praktiserat kinesiska i drygt fem år i landet.

Miljoner kineser
- 2005 kom jag tillbaka till Luleå. Skönt att vara hemma igen. Sedan dess jobbat åt Liko i Alvik. Det har handlat om internationell försäljning till dryga tiotalet länder. Sedan 2008 som uppköpare. Det händer mycket intressant med Liko. För mig har det känts meningsfullt att kunna hjälpa människor med rörelsehinder.

Men nu är det alltså Visit Luleå som gäller ...

- Ja, jag vill vara med att satsa ännu mer på ökat samarbete med alla medlemmar. Det jag tror mest på är projektet 1.312. Alltså det antal öar vi har i Luleå skärgård. Det är redan förberett med olika entreprenörer. Ökad tillgänglighet, ett badhotell och fler aktiviteter ute på öarna ser jag fram emot.

- Det finns många goda idéer. Vi måste pusha varandra.

- Snart beräknas 100 miljoner kineser semestra och resa runt varje år. Vi har mycket som kan locka någon procent av dem hit. Ta bara en sådan grej som att samla länets tio bästa kinakockar. Låt dem fantisera ihop olika rätter med råvaror från Norrbotten. Sprid det på rätt sätt till Kina, säger Kajsa Fasth.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!