Just nu: Hårda vindar stoppar BBB

I dag var tanken att en av Luleås mest kända profiler skulle återvända till stadens norra hamn. De hårda nordliga vindarna ställer dock till stora problem för Färjan.

BBB eller Färjan som den kallas i folkmun byggdes mitt under brinnande världskrig. I dag väger fartygen cirka 450 ton.

BBB eller Färjan som den kallas i folkmun byggdes mitt under brinnande världskrig. I dag väger fartygen cirka 450 ton.

Foto: Pär Bäckström / Frilans

LULEÅ2018-05-17 14:13

Vid sjutiden på torsdagsmorgonen startade förberedelserna när restaurangbåten Bistro, Bar & Brygga skulle lämna sitt vinteride. Sedan i mitten av november har färjan legat på land på Dykabs anläggning intill Bergnäsbron.

– Det är första gången sedan båten kom till Luleå som den har plockats upp ur vattnet. Vi har gått igenom skeppet och kunnat konstatera att det är i gott skick. Vi har inte gjort några större reparationer. Det handlar bland annat om att vi bytt ut elledningar och framför allt blästrat och målat om fartygets underrede, berättar Henrik Gröntvedt, vd och ägare i Nöjesgruppen i Luleå AB.

Planen var att Färjan och Laponia skulle sjösättas vid sjutiden på torsdagsmorgonen, men hårda vindarna har försenat projektet.

Det finns en oro för att de nordliga vindarna ska ta tag i den stora båten och skjuta den mot Bergnäsbron.

Personalen på Dykab arbetar för närvarande med att vidta mått och steg som ska förhindra en katastrof.

– Båten kommer att sjösättas i dag, men just nu vet vi inte exakt när det kommer att ske, säger John Nyström, vd på Dykab.

Det har blåst upp till tolv sekundmeter under förmiddagen, men den senaste prognosen visar att vindarna kommer att avta framåt 18-tiden.

Henrik Gröntvedt från Nöjesgruppen har följt arbetet under torsdagsförmiddagen. Tiden är knapp att hinna ställa i ordning restaurangen innan premiärdatumet 25 maj.

– Vi har en rad entreprenörer som väntar på klartecken att få börja jobba. Det ska installera vatten och el, men först måste vi förankra båten ordentligt i norra hamn. Det ligger åtta kraftiga kättingar på älvbotten, som vi har fäst linor till bojar runt färjants plats i Luleås norra hamn.

Henrik Gröntvedt går mot sin 14:e sommar med BBB. Han ser det fortfarande som årets roligaste händelse i sitt jobb.

– Färjan betyder mycket för Luleås nöjesliv. Det har ringt folk under hela vintern och undrat när den är tillbaka. Det handlar framför allt om många oroliga studenter som har hört av sig.

Färjans historia

Mitt under det andra världskriget byggdes färjan som fick namnet Hans Westphal. Hemmahamnen låg Hamburg. Båten byggdes för att transportera tung militär utrustning. Den utrustades med luftvärnskanonerna för att kunna värja sig från angrepp från bombplan.

1951 byggdes den om till passagerarfärja och efter att ha köpts upp av Eriksbergsvarvet. Den togs ur trafik 1977 och låg länge outnyttjad innan den 1989 återvända till Göteborg, nu ombyggd till restaurang.

Efter en kortare sejour i Smögen köptes den upp av två entreprenörer från Luleå 2000. Alf Algestam och Anders Borgnys plan var att påla ut en brygga nedanför teatern och bygga om det vid det laget rostiga vraket till restaurang.

Det gamla maskinrummet blev kök. En bardisk byggdes av överblivna maskindelar på färjans andra våning. Det blev en succé från första början.

Efter fyra år såldes båten till Håkan Lindgren som flyttades till sitt nuvarande läge längs kajen nedanför Stadshotellet. I dag ägs färjan av Nöjesgruppen i Luleå AB.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!