Jurister ska lösa tvist
Tvisten skärps mellan Textilservice och landstinget. Anledningen är att företaget inte kan leverera 105.000 nya plagg till den 1 mars. Landstinget anser att man inte fått någon förklaring på förseningen. Nu har man överlåtit vidare handläggning till sina jurister.
Göran Wallo är chef för Division Service och den som fram till nu fört förhandlingar med Textilservice. Han säger att frågan om leverans av nya kläder från och med den 1 mars är viktig för landstinget.-Socialstyrelsen har kommit med nya hygienregler som gäller från 1 mars för all vår personal. Där ingår att alla ska byta kläder varje dag. Det är ett sätt för oss att leva upp till patientsäkerheten och försöka minska de infektioner som finns i sjukvården.Wallo säger att all personal har fått utbildning i hygienfrågor och att man därför är angelägen att komma igång så snabbt som möjligt. Men på grund av försenade leveranser kommer inte alla plagg att vara på plats förrän någon gång i juni.Förstår inte förseningen
Landstinget accepterar inte den förseningen.-Vi har talat med flera företag i tvättbranschen och de säger att de skulle hunnit få fram alla varor i tid. Vår egen erfarenhet av att köpa in varor säger samma sak. Därför förstår vi inte förseningen. Det är därför som vi begärt att få se beställningar och orderbekräftelser. Eftersom vi inte får det kan vi heller inte få någon förklaring till förseningen.Har du någon teori om vad förseningen beror på?-I regel är det inte själva produktionen som tar tid utan transportsättet. Man väljer fartyg i stället för flyg eftersom det är billigare. Med tanke på att Textilservice bud var 10,5 miljoner dyrare än Textilia i Långsele anser vi att man ska klara av att leverera i tid även om det kostar lite mer, säger Göran Wallo.Att han överlämnat vidare handläggning till landstingets jurister säger han bero på att Textilservice inte uppfyller det kontrakt som man skrivit på. Juristerna ska nu utröna om det föreligger kontraktsbrott.Förvånad över tonen
Björn Lagerkvist är styrelseordförande i Textilservice och den som sköter företagets kontakter med landstinget. Han säger sig vara förvånad över den ton som landstinget har gentemot företaget.Lagerkvist inleder med att säga att upphandlingen blev försenad 3,5 månader och att det är det som försenar leveranserna.- Vi lade våra beställningar i vecka 51 förra året, det gick inte att göra tidigare eftersom det var först då som vi fick upphandlingen. Några orderbekräftelser kan vi tyvärr inte visa upp eftersom vi inte arbetar på det sättet. Vi har sådana avtal med våra leverantörer att de fortlöpande informerar oss när en leverans är på gång.Har gjort allt de kan
Björn Lagerkvist säger att företaget gjort och gör allt för att få fram så många plagg som möjligt så snabbt som möjligt. Samtidigt säger han att tillverkarna inte hinner få fram alla varor i tid på grund av det rör sig om så stor mängd.- Vi har fått en del av våra leverantörer att verkligen anstränga sig, i vissa fall har vi fått gå före andra företag. Men det räcker inte. Det är tråkigt men vi kan inte göra mycket åt det. Vi har i alla fall redovisat leveransdatum för alla typer av plagg men det räcker inte för landstinget. -De talar bara om leverans till den 1 mars och det tycker vi är tråkigt, säger Lagerkvist.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!