580 000 tittare följde julkonserten på TV4, vilket är 110 000 fler än tidigare.
– Vad roligt för Norrbotten och Luleå med stor nationell uppmärksamhet. Jag har hört mycket positivt från så många i blandade åldrar som sett konserten. Att vi kunde bjuda på en sådan fin presentproduktion från Luleå är otroligt. Nu fick några möjligheten att uppleva på plats, men det var fantastiskt att kunna erbjuda den till hela Norrbotten och hela Sverige. Och den här klassen på tillställning. Den lokala kören var grymt proffsiga, de har fått så mycket beröm, och så även ledningen av Lennart Johansson. Jag känner värme när man tänker på det. Det här är bland det roligaste jag gjort, säger Birgit Öhlund som är projektledare i Luleå och tillägger att hon blev väldigt berörd av Philip Jalmelids avslutande uppträdande med "O helga natt".
– Jag hörde repetiotionerna och har sett den om och om igen. Jag fick ståpäls varje gång.
Från Norrbotten har ett tiotal personer arbetat med produktionen av konserten. Hon vill också tacka för de samarbeten som gjort konserten möjlig.
– Nederluleå församling ska ha en eloge för att de ställde upp med lokalen och ville göra det här. Sedan fick lokala företag många uppdrag, som exempelvis gällande blommor, transporter och vakter.
Hon tror att tittarrekordet beror på flera faktorer.
– Jag tror att det har mycket med artisterna att göra, de är det största startfältet någonsin i konserten, och så har TV4 trailat konserten mycket. Det är en otroligt fin produktion. Men framför allt så kanske det beror på de tider det är. Folk kan inte uppleva på plats fysiskt. Det gör också mycket, säger hon och fortsätter:
– Och så att vi, Luleå och världsarvet Gammelstad, är en hotspot nu.
Vad betyder det för Luleå?
– Det betyder mycket att vi syns och hörs. Vi behöver bli så många fler. Luleå kommun hade sin reklam om lediga jobb i reklampauserna och Aftonbladet har en artikelserie om investeringar om att det är här det händer. Konserten är en pusselbit i viktigt pussel som läggs i Norrbotten. Det här och Filmpool Nord med julkalendern ger ringar på vattnet. Det kommer generera fler förfrågningar här uppe, säger Birgit Öhlund.