Julhandeln förväntas slå alla rekord
Trots lågkonjunktur, hög arbetslöshet och annat elände tror affärerna att årets julhandel ska slå alla rekord. - Julhandeln är viktig. Helt klart årets bästa månad för oss, säger Max Eklund Anderholm på Happy People i Luleå.
NY LOKAL. Klädbutiken Happy People har precis flyttat in i nya lokaler i Shopping i Luleå. Max Eklund Anderholm hoppas mycket på julhandeln, speciellt med tanke på att butikens nya lokal har ett mycket bättre läge än den gamla som låg i en källare. Foto: ANDREAS WÄLITALO
Foto: Andreas Wälitalo
Happy People är en klädaffär för unga vuxna och man säljer både egna kläder och externa leverantörers.Optimismen i handeln är större än i fjol då lågkonjunktur och finanskris just svept in hela landet i mörker. Handeln under december bedöms kunna öka med cirka tre procent jämfört med i fjol.Om man ska tro på Svensk Handel är det kläd- och skohandeln som kommer att öka mest medan leksaksaffärerna tros tappa jämfört med i fjol.Anette Karlsson på Ur & Penn i Luleå säljer klockor och bijouterier.- Alla förväntar sig att det ska bli en bra julhandel. Vi ska sälja klockor så in i baljan, säger hon.Färgglada
Hon berättar att det är färgglada och tuffa klockor som är trendiga just nu och att majoriteten av kunderna är tjejer.Lotta Videhult är butikschef på skoaffären Scorett i Luleå och hon berättar att det är vår och höst som är branschens bästa säljperioder.- Julhandeln är inte vår bästa tid men vi säljer en del tofflor och presentkort. Det är svårt att köpa skor åt någon annan, säger hon.Fast samtidigt är hon optimist när det gäller årets julhandel. - Hösten har varit bra och nu börjar vi med söndagsöppet, berättar hon.Internet
Fler och fler handlar sina julklappar på internet och den sortens affärer tros bli rekordstor i år. Fast de stora aktörerna på internet finns inte i Norrbotten utan söderut. Pengaströmmen går alltså till alerta företagare som satsat på nätbutiker.- Det är bara för den vanliga handeln att inse att det finns en distanshandel. I pengar utgör den 4 procent av hela handelns omsättning men den ökar med 30 procent varje år, säger Erik Sandemo, Svensk Handel.Han menar att det är absolut nödvändigt för den som vill överleva i detaljhandeln att ha en egen hemsida.- Det är den nya marknadsföringskanalen, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!