Jubel i hamnen
Luleå hamnade på viktiga hamnlistan. Förslaget innebär att staten står som garant för att godshanteringen över Luleå får de bästa villkor. - Detta är bra för hela regionen, säger hamnchef Leif Åberg.
HAMNVETERAN. Luleå hamns driftchef Ulf Pettersson har arbetet i Luleå hamn i 32 år. ”Jag är glad över att man inser betydelsen av hamnen”, säger han.Foto: Roland S Lundström
Foto: Roland S Lundström
För Luleås vidkommande innebär det att staten, via Sjöfartsverket, tar ansvaret för farleden till Luleå, ända fram till kaj.- Jaså, minsann. Då är det bara att tacka och ta emot, säger Ulf Pettersson.Han är i dag bland annat ansvarig för den delen av hamnens verksamhet. Luleå hamn svarar i dag för farleden (Sandöleden) ända ut till Vitfågelskäret strax utanför Klubbviken. - Vi har ett 30-tal lysbojar, 14 fasta fyrar samt en mängd prickar. Vi har en man på heltid som sköter jobbet, berättar Pettersson.Han berättar också att man köper tyngre underhållsinsatser av Sjöfartsverket. Muddringar, som också tas över av staten, har ännu inte utförts i den 42 år gamla farleden.- Det har dock talats om en förstudie av behovet av muddringar, säger Ulf Pettersson.Den, och framtida muddringar, slipper nu kommunen bekosta om hamnstrategiutredningen antas. Något övertagande av isbrytningen vid kajerna finns dock inte med i förslaget, den får kommunens bogserbåtsbolag sköta även i fortsättningen.Besparing för Luleå
Det arbete som nu tas över av staten innebär en besparing på två miljoner kronor för Luleå och runt 22 miljoner för samtliga tio hamnar.Staten förbättrar även lotsservicen i de strategiska hamnarna. Inget fartyg ska behöva vänta längre än tre timmar på lots.I gengäld förväntar sig staten att hamnarna ska fortsätta vara allmänna och vara tillgänglig för alla kunder dygnet runt sju dagar i veckan. Utredare Birgersson betonar också vikten av att de utvalda hamnarna av riksintresse medverkar i utvecklingen av omkringliggande infrastruktur och det i samförstånd med regionen i helhet.- Det är oerhört bra att vi finns med bland de strategiska hamnarna, inte bara för Luleå utan för hela regionen. Det är svårt att se något negativt med detta, säger hamnchef Leif Åberg.Åberg menar även att samarbetet med Piteå och Skellefteå (North Sweden Seaport) ska fortsätta och utvecklas.- Det är bara positivt, säger han.Men hamnchefen betonar att detta än så länge bara är ett förslag.- Nu ska detta ut på remiss, inget är klart, säger han.Efter remissrundan ska utredningen bakas in i den infrastrukturella proposition som ska läggas fram den 15 mars 2008.
Luleå är en av tio hamnar som föreslås bli strategiska hamnar av riksintresse i utredningen. De övriga är Sundsvall, Gävle, Kapellskär, Norrköping, Karlshamn, Göteborg, Malmö, Trelleborg och Helsingborg.Luleå hamn (kommunen) har två kajer i bruk; Victoriahamnen och Uddebo oljehamn. Dessutom finns LKAB:s malmhamn och Cementa-kajen. Gamla malmkajen ägs fortfarande av LKAB men hyrs av Luleå hamn som i sin tur hyr ut den till Sjöfartsverket.Luleå hamn har 40 anställda och Bottenvikens stuveribolag har ett 20-tal anställda i Luleå.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!