Johan och Ulrika tar över rodret
En frusen Laponia ligger och väntar på att få börja arbeta igen. Lagomt till 20-årsjubileumet har Johan Söderlund tagit över efter pappa Kalle Söderholm.
FRUSEN LAPONIA. Kalle Söderholm, Seija Barsk, Ulrika Kommes och Johan Söderholm ser fram emot sommaren.
Foto: Victor Lundberg
Sedan årsskiftet är det nu Johan Söderholm och hans sambo Ulrika Kommes som styr verksamheten. Kalle Söderholm och hans sambo Seija Barsk ska dra sig tillbaka och njuta av sommaren tillsammans. Sjösättningen blir strax före säsongens premiärtur den 20 maj och nu väntar man bara på att våren ska göra sitt så att utvändigt arbete på båten kan påbörjas.Utbildad sjökapten
Johan Söderholm är utbildad sjökapten och under vintersäsongen arbetar han som styrman på en supplybåt i Norge som fraktar material och förnödenheter till oljeplattformar i Nordsjön.Trots nytt styre behöver inte gästerna oroa sig för några större förändringar.- Vi vill att gästerna ska känna igen sig. Vi kommer att jobba efter samma koncept som förut och turerna kommer i stort sett vara desamma, säger Ulrika Kommes.Turer till Sandgrönnorna
De har lite nya idéer och bland annat vill de komplettera sina konstturer med musikarrangemang på Hindersöns Jopikgården. - En annan idé som vi diskuterar är att anordna turer till Sandgrönnorna som har kilometervis med sandstränder och ett rikt fågelliv. Men inget är spikat ännu, säger Ulrika.De säger att de brinner för utveckling av resmålen och att kunna uttöka verksamheten med guidade turer till de öar de besöker.- Vi vill kunna erbjuda något som berikar gästerna på många sätt. Att kunna ge en djupare inblick i öns historik och även djur- och naturlivet på ön, säger Johan Söderholm.Ingen ångest
Pappa Kalle Söderholm känner ingen ångest över att nu lämna över verksamheten. - Nej, vi har gjort vårt nu. Vi är färdiga och det känns bra att lämna över. Vi har ju aldrig varit lediga tillsammans så det ska bli trevligt att få tillfälle att umgås sommartid också, säger Kalle Söderholm och sambon Seija Barsk nickar medhållande.
Hon byggdes år 1989 som passagerarfartyg vid H Westers mekaniska verkstad i Uddevalla och är byggd av aluminium 1989 och är klassad i kustfart, 125. Fartyget fick namnet Mysing med Utö som hemmahamn. Laponia förvärvades av Kalle Söderholm år 1991 då hon fick sitt nuvarande namn. Längd: 30 mBredd: 6 mDjupg.: 1,5 mMotorer: 2x550 hkFart: 17 knop
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!