Joel trivs som bilmekaniker
- Ett kul jobb. Men kanske kul att prova på något annat också i framtiden. 21-årige bilmekanikern Joel Forsberg, Gammelstad, jobbar hos Bilarenan i Luleå som samarbetar med Mekonomen. Vi hälsade på under en timme, när han servade en Ford Mondeo på måndagen.
BÖK MED KUPÉFILTER. Det gamla och svarta kupéfiltret mellan passagerarsätet och motorhuven var lite bökigt att få bort. Men till slut gick även detta sedan Joel Forsberg skruvat bort ett par skruvar, Här sätts det nya filtret in och det gick lättare.
Foto: Linda Wikström
- Själv gillar jag att ha en gammal Volvo att skruva och meka i. Men jag är även haj på de moderna bildatorerna och hur man mekar via dem. Är det äldre bilar av andra märken så har jag ju äldre kolleger att fråga till råds om det uppstår problem, säger Joel Forsberg. Men tillbaka till servicen av Ford Mondeon som Joel hunnit hissa upp för att kolla luften i däcken och pumpa i det som behövs, kolla glapp i hjulen samt mönsterdjup i vinterdäcken. Och när det gäller mönsterdjupet var det med god marginal de tre millimeter som föreskrivs. - Det här är en vanlig 10.000-milaservice. Många kommer också in efter eller före besök hos Bilprovningen och beställer en service. Nu åker bilen upp i högsta läge så att Joel kan stå där rakryggad under bilen. - Jag ska tappa ut oljan och byta oljefilter. All motorolja passerar oljefiltret. Därför är det viktigt att byta det. Oljeskruven lossas och oljan tappas i ett speciellt kärl. Det har hänt att jag fått stänk från oljestrålen men oftast går det bra. En närmare inspektion av motorblocket avslöjar också att motorvärmaren läcker. 4,3 liter olja
Packningen till oljeskruven behöver bytas. Skruven med ny packning finns på plats innan bilen sänk till golvnivå. Nu går Joel in till ett datarum. - Här får jag fram hur mycket olja som ska fyllas på. I det här fallet handlar det om 4,3 liter. Oljan fyller jag på med en slang som har en mätare i änden. Jag skriver också ut ett serviceschema via datorn. Där kan kunden se allt jag gjort. Spolarvätska fylls på. Sedan kylarvatten med glykol. - Nästa åtgärd är att kolla så att bromsvätskan inte innehåller vatten. Det kan påverka bromsförmågan. Kunden har sagt att bilen laddar dåligt. En koll visar att batteriets polfästen sitter löst. Så jag drar åt dem, berättar Joel Forsberg. Bökigt att få fram
Ett väl inbäddat kupéfilter som måste bytas är nästa "operation". Det är lite bökigt att få fram det starkt nedsmutsade filtret, som sitter mellan passagerarsätet och motorhuven. Så mycket mer hann vi inte med när vi besökte Joel på måndagseftermiddagen. Innan vi lämnar honom säger han: - Jag trivs som fisken i vattnet här på jobbet. Vi har fasta arbetsstationer där vi kan göra det mesta. Men en del specialmaskiner delar vi på. Vi är dussinet anställda i hela företaget varav sex är bilmekaniker. Det kan vara stressigt ibland. Men i dag är det lugnt. Enkelt komma ihåg
Det är mycket att skruva. Hur kommer du ihåg var alla skruvar och muttrar ska sättas fast igen ..? - Det är faktiskt enkelt att komma ihåg, avrundar Joel.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!