Det är lägre efterfrågan hos fordonstillverkaren Scania som ger utslag.
- Vi säljer för få lastbilar och bussar, säger Mats Olausson, personalchef i Scaniaägda Ferruform.
Marknadsutvecklingen i Europa är inte bra och Scania har studerat hur företaget anpassar sig till den verkliga efterfrågan.
Den nivå Scania då behöver lägga sig på motsvarar att 400 jobb inom Europadelen försvinner, konstaterar företaget. Dessa jobb är en del av den arbetskraft som lejts in från bemanningsföretag som främst Randstad och i andra fall Lernia. De jobben är i fara.
Klarnar
Hos Ferruform finns ett 40-tal av de inhyrda arbetarna från Randstad.
- Vi kan inte svara på hur det slår för dem, vi tittar på konsekvenserna, säger Mats Olausson.
Däremot är det inte aktuellt att varsla egen tillsvidareanställd personal om uppsägning, uppger han.
Andra åtgärder Ferruform tittar på är att nyttja flextidssystemet, att folk går ner i arbetstid och tar av lagrade timmar i arbetstidsbanken. Den fylls på med timmar när det är mycket att göra och minskas vid andra tillfällen.
Däremot är det enligt Mats Olausson nu inte aktuellt att gå tillbaka till arbetsformen som gällde under finanskrisen, för några år sedan. Då arbetade personalen 80 procent av arbetstiden och fick 90 procent av lönen.
Aktuellt är att se över skiftformen. För närvarande används tvåskift, treskift, dagtid och, sedan en tid, även femskift.
Efterhand, vartefter marknaden förändras, kan Scania komma att fatta nya beslut.