JO kritiskt mot kassan
Justitieombudsmannen (JO) riktar svidande kritik mot Försäkringskassan i Norrbotten. Kassan har i ett fall helt struntat i att handlägga en begäran om att få ut allmänna handlingar. Försäkringskassan har även fattat ett beslut utan att samtidigt ange vart beslutet kunde överklagas.
- Försäkringskassan har funnit att beslutet daterat den 19
juli 2005 inte försetts med någon omprövningshänvisning. Försäkringskassan är väl medveten om kravet att den enskilde ska underrättas om möjligheten till överprövning i de fall beslutet går den enskilde emot. Försäkringskassan har, av förbiseende, agerat felaktigt i det här fallet och beklagar det inträffade, framhåller Pekka Kairento i sitt svar till JO.
Ändrad inställning
När det gäller de allmänna handlingarna som inte lämnades ut, hänvisar Pekka Kairento att Försäkringskassan skickat ett yttrande till länsrätten och där ändrat sin inställning till förmån för den som hade klagat. Därmed ansåg Försäkringskassan att de efterfrågade handlingarna inte längre behövde skickas till ombudet för den som klagat.
Målet gällde en kvinna som inte beviljats sjukpenning.
Försäkringskassan hade tidigare begärt anstånd i målet. Anledningen var hög arbetsbelastning.
- Andelen omprövningar och processer i förvaltningsdomstolarna har stadigt ökat de senaste åren och medfört en allt högre arbetsbelastning och därtill följande ärendebalanser. Försäkringskassan har därför den 1 januari 2006 inrättat en särskild enhet på länskontoret som enbart arbetar med att handlägga omprövningar och föra processer i förvaltningsdomstolen, uppger Pekka Kairento.
JO är dock mycket kritisk till att ombudets begäran om att få ta del av handlingarna inte uppfylldes och hänvisar både till förvaltningslagen och tryckfrihetsförordningen.
Avslag behandlas inte
- Oavsett vilket regelsystem som skall tillämpas skall myndigheten behandla en framställning om att få kopior av handlingar skyndsamt, påpekar JO.
Däremot tar JO inte ställning till om det var rätt eller fel av Försäkringskassan att avslå begäran om sjukpenning.
- JO:s verksamhet är inriktad på att myndigheterna följer de regler som gäller för förfarandet. Det är inte JO:s uppgift att uttala sig om myndigheternas ställningstagande i de sakfrågor som dessa har att avgöra. Den som är missnöjd med ett beslut av Försäkringskassan är hänvisad till att begära att beslutet överprövas och i samband därmed framföra sina synpunkter, uppger JO.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!