Luleå
Gummistövlar? Check! Flytväst? Check! Reflexväst och hjälm? Check! Öronproppar? Check! Och går för Guds skulle inte nära grävskopan! Det är strikta säkerhetsrutiner innan vi släpps ombord på mudderverket Nordic giant - en enorm, flytande grävskopa som just nu utför provgrävningar i Sandskär. Muddringen ska tala om vilken sorts morän det finns på botten av Sandöleden, den tio kilometer långa farleden in till Luleå hamn. Spelar det någon roll hur havsbotten ser ut?
Ja, åtminstone om gruvindustrin år 2020 ska kunna skeppa ut 20 miljoner ton malm från Luleå per år, mot dagens sju miljoner. Då måste nämligen farleden bli djupare och bredare.
På dagens farled kan inget skepp frakta mer än 55.000 ton malm. Genom att göra farleden mellan 90 och 200 meter bredare och 5 meter djupare, kommer fartyg med en lastkapacitet på 200.000 ton att kunna ta sig ända in till Luleå hamn.
Det skulle innebära viktiga miljömässiga förbättringar, enligt Sjöfartsverkets beräkningar.
– Om vi fyrdubblar lastintaget kommer vi halvera bränsleförbrukningen per transporterat ton, säger Bertil Skoog, Sjöfartsverkets farledskonstruktör.
Dessutom kommer kostnaderna att sjunka drastiskt enligt myndigheten.
– Till exempel kommer fraktkostnaden mellan Luleå och Hamburg att minska med 35 procent, säger Anders Dahl, Sjöfartsverkets områdeschef för Bottenviken.
Kostnade för muddringen beror bland annat på vad det är för havsbotten som ska grävas upp.
Och det är nu moränen blir viktigt. För av de 20 miljoner ton bottenmaterial som ska muddras, är en miljon berg, den spränger man bort (dyrast); tolv miljoner är sand och den suger man upp (billigast); men det är de sju miljoner ton morän som ger huvudbry.
– Det finns i de här farleden en ovanlig moräntyp, i folkmun kallad ”kalix-pinnmo” som tidigare betraktas som för hård att gräva i men för porös för att spränga. Men idag finns bättre utrustning för att gräva, säger Anders Dahl.
Och då är vi tillbaka på Nordic giant, mudderverket med holländsk ägare och fem finska besättningsmän. Den står stadigt på botten genom tre enorma stödben. Ändå skakar vi varje gång skopan tar en tugga havsbotten. Det är omöjligt att slita blicken från den enorma lyftkranen, när den sjunker ner i vattnet som en gul jätteflamingo. Bara skopan väger 18 ton och kan lyfta ungefär 20 ton bottenmassa åt gången. Det gör den en gång i minuten.
Och det är tur att den är snabb. Den kostar nämligen 400.000 kronor om dagen att hyra.
På fredag förväntas de sju provgrävningarna vara färdiga. Sedan ska mark- och miljödomstolen säga sitt, men om Sjöfartsverket och medfinansiärerna får som de vill, börjar muddringen år 2017.