Jas i allvarligt tillbud

Ett Jas-plan var inblandat i ett allvarligt tillbud i somras. Planet kom för nära ett annat plan och det gjorde att planet tappade styrförmågan.
Då började planet spinna samtidigt som det förlorade höjd.
När planet befann sig på 1.300 meter kunde piloten räta upp det.

LULEÅ2004-01-20 06:30
Olyckstillbudet inträffade i somras i samband med en övning på <br>F 7 i Såtenäs utanför Lidköping. Två plan tränade målflygning. Vid ett tillfälle kom övningsplanet för nära målflygplanet.<br> ? Övningsplanet kom in i ändvirvlarna från det första planet. Det gjorde att planet förlorade styrförmågan i 25 sekunder. Att planet förlorade styrförmågan berodde på att det låg för nära det framförvarande planet. Det är något som händer alla plan som ligger för nära ett annat, säger Mats Hakkarainen som är chef för andra divisionen på F 21.<br>Hakkarainen har stora kunskaper om tillbudet på F 7 i Såtenäs eftersom han deltog i den utredningsgrupp som Försvarsmakten tillsatte efter tillbudet. <br>Tillförlitligt<br> ? Så fort något händer med ett Jas-plan talas det om att planet har ett dåligt styrsystem. Men det stämmer inte, Jas 39 Gripen är ett mycket tillförlitligt plan och det visade händelsen i somras. <br>Vid övningstillfället befann sig övningsplanet på 4.000 meters höjd. När det förlorade styrförmågan började det gå i spinn.<br> ? Piloten gjorde först ingenting utan väntade på att automodet skulle kopplas in ? det system som gör att styrförmågan återvänder. Men vid ett tillfälle trodde piloten att styrförmågan återvänt och tog tag i styrpinnen. Det gjorde att automodet tog lite längre tid på sig. Men det fungerade och såg till att planet blev styrbart igen, säger Mats Hakkarainen.<br>Tänkte inte hoppa<br>Han säger att planet fick tillbaka styrförmågan när det befann sig på 1.300 meter och då kunde piloten räta upp det.<br>Hade piloten planer på att skjuta ut sig vid något tillfälle?<br> ? Piloten räknade med att planet skulle få tillbaka styrförmågan och därför var det aldrig aktuellt att han skulle skjuta ut sig.<br>Du deltog i Försvarsmaktens utredning om det här allvarliga tillbudet. Vad kom ni fram till?<br> ? Instruktionerna är inte riktigt tydliga när det gäller övning med målflygning. Övningsplanet låg mellan 300 och 400 meter bakom det första planet och det är alldeles för nära. Och det berodde på att piloten gjorde en felbedömning. <br>Du säger att instruktionerna ska göras om och göras mer noggranna. Vad ska ni skriva där?<br> ? Vid sådana här övningar ska övningsplanet inte ligga precis bakom det första planet utan i en bana som ligger antingen ovanför eller under det första planet.<br>Mats Hakkarainen berättar att han rest runt i landet och besökt de flottiljer som har Jas 39 Gripen och informerat om olyckstillbudet. Och vad som kan göras för att undvika liknande tillbud.<br>Vilken bedömning gör du och dina kolleger om Jas 39 Gripen efter det som hänt?<br> ? Vi kan konstatera att säkerhetssystemen fungerar. Därför har mitt och andras förtroende för Jas-planet faktiskt ökat, säger Mats Hakkarainen.<br><br>Fotnot: I försvarets rapport förs fram att det under utredningens gång framkommit att många piloter känner minskad tilltro till styrsystemets förmåga att hantera situationer med kraftigt störd luft.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om